Moderniseringen af Skats it-systemer ser nærmest ud til at være gået i stå.
I den seneste statusrapport til Folketingets finansudvalg, som løbende følger projektet, kan man læse, at blandt andet det nye digitale motorregister er blevet forsinket yderligere ni måneder.
Oprindeligt skulle registeret have stået klar, da Skat overtog registreringen af motorkøretøjer fra politiet 1. januar i år.
Nu forventer Skat, at systemet tages i brug i tredje kvartal 2009.
Den store systemmodernisering i Skat er delt op i en række delprojekter, og projekterne kommer i alt til at koste mere end en halv milliard kroner.
IBM, der skal levere den nye digitale motorregistrering, DMR, vil ikke udtale sig om projektet. I stedet henvises der til Skat.
Og selvom det er IBM, der har kontrakten på at udvikle det nye register, så er meldingen, at det er en anden it-kæmpe, CSC, der får skylden for forsinkelserne.
Domino-effekt
I Skats projektenhed beklager kontorchef Inger Vanggaard forsinkelserne.
"Der er er ikke tvivl om, at der er tale om en dominoeffekt. Problemet er mangel på ressourcer hos leverandøren, og selv om selskabet kæmper og henter folk ind fra udlandet, så er det ikke lykkedes," siger Inger Vanggaard.
CSC skal levere et udviklingsmiljø, der danner grundlaget for den infrastruktur og de interfaces, som det nye system skal bygges op omkring.
Derfor er andre leverandører, som for eksempel IBM, der skal levere det nye digitale motorregister også blevet forsinket.
"Man er afhængig af, at det er solidt beskrevet, før man kan gå i gang med udviklingen i den næste fase," forklarer Inger Vanggaard.
Hun fortæller, at Skat ligger i forhandlinger med CSC om hvilke konsekvenser forsinkelserne skal have, da kontrakten med CSC også er bundet op på tidsplanen.
Inger Vanggaard vil dog ikke kommentere om der bliver tale om, at CSC skal betale bod.