Europæisk tele-kæmpe dropper UMA

En af de få udbydere, der bruger UMA til at kombinere Wi-Fi og mobiltelefoni med dual mode-telefoner, har droppet standarden til fordel for en mere åben SIP-baseret tilgang.

Computerworld News Service Halvvejs gennem lanceringen af Unica, en konvergeret telefonservice, der er baseret på UMA (unlicensed mobile access), hvor en dual mode-telefon skifter mellem cellenetværket og abonnentens indendørs Wi-Fi-service, har Telecom Italia skiftet og lanceret en service, der opnår det samme gennem SIP.

Årsagen er ifølge branchesiden Unstrung manglen på telefoner og hindringer opsat af den italienske radioregulator.

”Vores lancering tidligere på året var baseret på UMA, men vi har droppet teknologien,” udtalte Enrico Roberto Polese, senior project manager hos Telecom Italia Lab, ved Developing Converged Services-konferencen i London.

”Jeg har mistanke om, at et par andre operatører også dropper det, men på den anden side er der muligvis et par lanceringer i vente,” siger Dean Bubley fra Disruptive Analysis.

”Mine første pessimistiske forudsigelser har vist sig ikke at være pessimistiske nok – de første forudsigelser jeg kom med i midten af 2005 var for 2m UMA-hjem (i gennemsnit 1,2 telefoner per hus) ved udgangen af 2007.”

Telecom Italia lancerede en begrænset version af UMA-tjenesten tidligere på året ved hjælp af Motorola-enheders kommercielle FMC-service, men blev presset af den italienske regulator Agcom til at åbne tjenesten for konkurrenterne ved at udbyde en engros-version af tjenesten inden for et halvt år.

Det nye Unica er et firdobbelt spiltilbud, der bruger en SIP-klient, der er udviklet af Telecom Italia og bygget ind i dual mode-telefoner.

Den kommer til at være tilgængelig på andre Symbian-telefoner, men på nuværende tidspunkt er den kun på Nokia E65 med planer om andre Nokia-apparater og Windows Mobile-telefoner.

Tjenesten har en ”hard handover”, hvilket betyder at opkald ikke kan roame fra én tjeneste til en anden.

Telecom Italia har planer om at tilbyde den tjeneste senere ved at flytte tjenesten over på IMS-platformen, som bliver implementeret på 3G-netværk, men betragter for nu tjenesten som klar, selvom brugerne er nødt til at foretage et genopkald hvis de går ind i – eller forlader deres hjem, mens de taler i telefon.

Oversat af Mille Bindslev

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job