Danskerne vilde med Facebook

Microsofts sociale onlinetjeneste er mest populær, men konkurrenten Facebook haler kraftigt ind. Ifølge analytiker Peter Espersen fordi profilerne ikke er dæknavne.

Næsten hver 10. dansker har en profil på Facebook, viser en meningsmåling foretaget for Computerworld af analysehuset Userneeds.

Lige bagefter ligger MySpace i kampen om at tiltrække de danske brugere.

Og det er bestemt ikke overraskende, mener Peter Espersen fra mediebureauet OMD.

"MySpace er smule vej ned ad, og det er der flere grunde til. MySpace er mere rodet at se på. På MySpace har mange brugere dæknavne, mens man på Facebook optræder med egne navne. Det er mere virkelige mennesker, man står overfor," siger Peter Espersen.

I OMD Danmark har han blandt andet ansvaret for at overvåge bevægelserne på det nye mediemarked, der domineres af online forretninger som MySpace og Google.

Meget langt fra at uddø

MySpace er langt fra ved at uddø, men er snarere ved at finde sit naturlige leje, pointerer Peter Espersen.

Ifølge MySpaces egne oplysninger har forretningen 220 millioner registrerede brugere, og 115 millioner unikke brugere om måneden.

Facebook er stadig mindre end MySpace målt på brugere, men trafikken tiltager. Og i løbet af de sidste tre måneder har Facebook indhentet MySpace på antal sidevisninger, viser trafikmålinger på Alexa.

"Men vi vil være på forskellige netværk alt efter formålet. Jeg bruger Facebook som noget privat, men jeg bruger Linkedin i mere profesionel sammenhænge," siger Peter Espersen.

"Jeg tror, at Facebook vil vokse sig større end MySpace i hvert fald i en dansk sammenhæng," siger Peter Espersen.

Denne tro på Facebook synes også at deles af Microsoft, der i oktober betalte hele 1,25 milliarder kroner for blot 1,6 procent af aktiekapitalen i den unge internetkomet.

Microsoft står stærkt

Også selv om Microsoft selv står meget stærkt i denne del af internettet.

Den absolut mest brugte sociale tjeneste i Danmark er ifølge Userneeds målingen Microsofts Windows Live (MSN Live), hvor næsten hver femte dansker angiver sig som bruger.

Hele 18 procent af de adspurgte i Userneeds-målingen angiver sig som bruger af Microsofts sociale online platform.

"Min fornemmelse er måske, at de tal måske er lidt for høje. Jeg tror, at mange har en profil der uden at være så aktive igen," siger Peter Espersen.

Men han er ikke i tvivl om, at Microsoft med sin Messenger-service har et stort potentiale for at vokse som en social platform på internettet.

Se listen over de mest populære:
Windows Live Spaces størst i Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere