Computerworld News Service: Store ændringer i it-branchen vil få indflydelse på blandt andet licenspriserne, vurderer analysehuset Gartner.
Gartner-analytiker William Snyder siger, at der allerede sker prisnedsættelser når de uafhængige softwareleverandører forhandler med deres "mest værdsatte kunder, der har de mest sofistikerede forhandlere."
Priser under pres
Gartner-rapporten nævner syv hovedtendenser, der vil presse leverandørerne til at holde prisen på det nuværende niveau, eller sænke den på grund af øget konkurrence.
Stigningen i brugen af BPO (business process outsourcing) forventes at blive fordoblet inden 2011, og mange af firmaerne, der outsources til, bruger ikke de traditionelle ERP-applikationer fra de store udbydere.
Rapporten fastslår, at dette vil reducere markedet for softwareleverandørerne.
På samme tid vil de store BPO-udbydere få et fast tag i markedet. Det vil gøre dem i stand til at indgå bedre aftaler med leverandørerne.
Den øgede brug af SaaS (software as a service) vil også kunne fremtvinge mere konkurrencedygtige prismodeller fra leverandørerne af software til installation i virksomheden, og presse dem til at indføre mere fleksible betingelser.
Begge teknologier, den store udbredelse af SOA-arkitekturer, der anvender moduler af service-orienteret applikationer, og fremkosten af tredjeparts supportvirksomheder, der bruges SaaS som overførselsmekanisme vil også presse leverandørerne til at sætte prisen ned.
Open-source-software, med dets ny fokus på services, vil betyde større konkurrence og lavere indtjeningsmargin for leverandørerne, hedder det i rapporten.
"Gartner forudser en betydelig interesse for open-source-software indenfor områder, så som servere, operativsystemer, udviklingsværktøj og datavbase-teknologier," skriver Gartner.
Endelig vil konkurrencen på de følsomme asiatiske markeder, i særdeleshed det kinesiske, presse prisen ned i disse regioner, og sandsynligvis have en afsmittende effekt på det globale softwaremarked.
William Snyder advarer om, at leverandørerne vil forsøge, at fastlåse kunderne i en teknologi og arkitektur med en mangeårig kontrakt.
"Når en kunde er fastlåst, specielt på arkitektursiden, er det langt sværere at frigøre sig. It-afdelingerne skal være opmærksomme på dette for at undgå problemer," siger William Snyder.
Oversat af Bo Madsen.