Olieselskaberne forlanger højteknologi

Reportage, sidste dag: Et sindrigt system af kontrol og teknologi er nødvendigt for at rederier kan sejle for de store olieselskaber. Om få dage er den endelige kontrol

Artikel top billede

Havets farve skifter til strålende blåt, når man nærmer sig Caribien - noget af det eneste, tankskibet Gotland Sofias mange computere ikke kan regulere.

Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden

Nordatlanten: Midt i november og alligevel er temperaturen godt tyve grader. Og så midt ude på Atlanterhavet.

Og kunne solen tvinge sit lys gennem de grå skyer, ville mandskabet på det danske tankskib Gotland Sofia snart komme til at svede, efterhånden som Caribien nærmer sig.

Selv de endeløse bølger synes at skifte farve fra koldt gråblåt mod rigtigt blåt.

Færden over Atlanten – fra Frankrig til USA – er ved at være halvvejs. Øgruppen Azorerne er bag tankskibet, der holder en gennemsnitsfart på 14,1 knob, godt 25 kilometer i timen.

Dette er sidste afsnit i Computerworlds færd med Gotland Sofia, hvor en række reportager har skildret, hvordan højteknologi er hverdag i den moderne handelsflåde.

Håndhæves af olieselskaber

Hele 46 forskellige - meget specialiserede - Windows-applikationer er med til at styre alt fra skruen til vandstanden i ballasttankene, der skal sørge for, at skibet ligger rigtigt i søen.

Og alle disse dele af livet om bord er reguleret af et omfattende kvalitetssystem, som håndhæves ikke bare hjemme fra hovedkontoret i Hellerup. Men også af rederiets kunder, de store olieselskaber som Exxon, hvor Gotland Sofia hentede sin last af benzin.

Når tankskibet ankommer til Port Everglade i Florida omkring 15. november, er det ikke bare den amerikanske US Coastguard, der går i gang med tættekammen.

Også en repræsentant for kunderne vil stå på kajen, klar til at gennemgå alt fra skibets navigationssystemer til den måde, skibet er rengjort på.

QMS er noget, tankskibe har

Og er der noget, som ikke virker rigtigt, så skal skibets kaptajn kunne dokumentere, at manglen er på vej til at blive udbedret.

Her kommer et omfattende sæt af regler i spil – også kaldet QMS for Quality Management System.

Disse regulerer i detaljer, hvilke pligter hver enkelt ansat om bord har at opfylde hver dag, på havet som i havn.

Alt lige fra messedrengenes opgaver til maskinchefens daglige dont er nedfældet. Hvem gør hvad hvornår.

Og som Gotland Sofia nu nærmer Floridas kyst, spidser officererne ombord pennen for at endnu gang at kontrollere, at skibet lever op til reglerne.

Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job