Nationalbanken tvinges til at opgive it-outsourcing

Nej tak. Sådan lød det fra hele fem mulige leverandører af drift og servicering af serverparken i Danmarks Nationalbank. Nu tvinges banken til at øge it-bemandingen.

Artikel top billede

Nationalbank-direktør Torben Nielsen er overrasket over, at intet it-selskab bød på bankens store outsourcing-ordre. Foto: Torben Klint. (Foto: Torben Klint)

”Jeg vil gerne citeres for at være overrasket. I høj grad.”

Nationalbankdirektør Torben Nielsen havde med egne ord ikke i sin vildeste fantasi overvejet den situation, at ingen leverandører på det danske it-marked ønskede at komme med et bud på at drive og servicere Nationalbankens serverpark, der kører på en ren Microsoft-platform.

Kontrakten kunne ellers ifølge Nationalbanken gøres op i et væsentligt millionbeløb om året.

Men da fristen udløb fredag 19. oktober havde ingen af fem prækvalificerede leverandører indleveret et tilbud hos Rambøll Management, der har været konsulent på udbuddet.

Konsekvensen er nu klar, siger Torben Nielsen.

”Nu gør vi det stik modsatte og etablerer i stedet en intern it-afdeling, hvor vi opskalerer den nuværende it-bemanding. Så selvom udbuddet også for os har kostet nogle penge, så har vi med udbudsmaterialet fået en drejebog for, hvordan vi selv kan drive den nye it-afdeling,” siger Torben Nielsen.

Udbuddet af bankens it-service kom ellers som følge af en erkendelse af, at det var svært for Nationalbanken at få kritisk masse nok til at opretholde specialist viden på it-området internt – en problematik, der forstærkes af, at udviklingen på området går stærkt.

Så hvorfor ikke forlænge udbudsfristen eller justere på indholdet i udbuddet?

”Det kan ikke lade sig gøre - heller ikke selv om vi gerne ville. Al anstændighed over for medarbejderne siger, at processen slutter nu, og så kører vi videre med det gamle koncept,” siger nationalbankdirektøren.

Han henviser til, at udbuddet indebar, at knapt 20 it-medarbejdere fra banken skulle overgå til den virksomhed, der i givet fald vandt udbuddet.

Efterfølgende har Torben Nielsen og hans stab funderet over, hvorfor det endte uden nogen bud på opgaven.


De er kommet frem til to hovedforklaringer.

”Dels er vores systemer relativt komplicerede, og de er ikke blevet mindre komplicerede af, at vi selv har udviklet videre på dem. Og så er det min fornemmelse, at mange i branchen mangler mandskab og derfor prioriterer de eksisterende opgaver frem for at tage nye opgaver ind,” siger han.

Men det kan vel også skyldes, at Nationalbanken er en meget krævende kunde?

”Jo, vi er en krævende kunde, det har vi ikke lagt skjul på. Det skriver vi også i de service level agreements, som vi lagde op til i kontrakten. Men det var ikke sådan, at vi ville kræve det allerhøjeste serviceniveau fra begyndelsen. Det var snarere noget, som vi skulle arbejde hen imod,” siger Torben Nielsen.

I forvejen har Nationalbanken outsourcet alle bogføringstransaktioner med de danske banker, sparekasser og realkreditinstitutter til Bankernes EDB Central (BEC).

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse