Port Jerome, Frankrig: Skibsradioen knitrer med meldinger. 1. styrmand Jonas Jersild Jensen indstiller skærmen med de elektroniske søkort.
Klokken er 14.17. Tidevandet er på vej mod sit højeste, og på kommandobroen venter kaptajn Claus Geerthsen på, at den franske lods skal ankomme for at føre skibet fra Port Jerome oppe af Seine-floden de to og en halv time ud i den engelske kanal.
Først da kan skibet sættes på autopilot med kurs mod Port Everglade i Florida.
Skærmene med radar og elektronisk søkort lyser i skær kontrast til hylderne med de sirligt sammenrullede signalflag.
”Flagene hører gammel tid til. Det er meget sjældent, de bliver taget i brug,” lyder det fra Claus Geerthsen, da Computerworld spørger til flagene.
Computerworld er med tankskibet på turen over Atlanten, og skildrer, hvordan højteknologi er en uundværlig del af den moderne handelsflåde.
Flydende pengeskab
Med mere end 46 millioner liter 87 oktan blyfri benzin i tankene, er Gotland Sofia nærmest et sejlende pengeskab med en værdi på mere end en halv milliard kroner.
14.26 går den franske lods ombord. Han skal have gelejdet det 183 meter lange tankskib ud gennem Seinen, hvor der nogle steder i sejlrenden er mindre end en meter mellem skibets køl og Seinens bunden.
Og med så lille en margen for fejl er det afgørende, at lodsen er opmærksom skibets fart. Hvis farten er for høj , risikerer man, at skibet suges ned på bunden.
Den filippinske rorgænger Freddie Sumolio står klar til at reagere på lodsens ordrer, mens besætningen løsner fortøjningen.
Se alle omkring dem
Officererne overvåger det elektroniske søkort, der er koblet på GPS-systemet. Med den kan de ikke bare overskue skibets position, men også med et klik på det Windows-baserede system identificere skibene omkring dem.
Lige foran Gotland Sofia sejler det lyseblå tankskib Mærsk Rosyth med 8,9 knob (knap 17 kilometer i timen) mod Rotterdam med forventet ankomst dagen efter.
På den måde kan de med AIS (Automated Identification System) følge alle skibe i sejlrenden frem mod den engelske kanal, hvor Seinen udmunder.
Uret viser 15.11, da Gotland Sofia passerer det norske skib Happy Girl fra Stavanger, der venter på at slippe væk fra kajen og ud mod havet.
Lige så stille
En halv time senere sætter lodsen og kaptajnen hastigheden ned på Gotland Sofia til 2,5 knob, for her er afstanden til bunden blot sølle 90 centimeter.
De fladbundede flodpramme synes nærmest at ræse forbi det danske tankskib, der må liste sig frem mod dybere vande for at kunne sætte farten op.
Det flade marsklandskab glider stille forbi, og de græssende får og køer synes som små hvide vatduske set oppe fra kommandobroen mere end fem etager over flodens lysebrune vande.
Gotland Sofia passerer forbi kun 150 fra flodbredden.
16.02: Forude ligger den franske kystby LeHavre. Industriområdet rå, grå skorstene søjler sig mod den grå himmel.
En time senere passerer Gotland Sofia under Normandie broen. Hastigheden er nu 7,9 knob, og der er 1,9 kilometer til havet.
Snart fri fra Seinens snærende bånd.
Følg Computerworld om bord på Gotland Sofia de næste dage.
(1 knob = 1 sømil/time. 1 sømil = 1.852m, red.)