Når SOA er en del af problemet - og ikke løsningen

Klumme: SOA kan ikke gå på vandet. Man skal omhyggeligt bygge bro hver gang. Desværre udråbes SOA alt for ofte til fremtidens mirakel.

Serviceorienteret arkitektur (SOA) har vist sig nyttig til at opbygge nye systemer, der trækker på data i store, gamle systemer.

Programmørerne udvider de gamle systemer med et antal services, der kan overføre data, og de nye systemer trækker på disse services.

De, der har prøvet det, ved, at det ikke er smertefrit, men alligevel sikrere end den traditionelle løsning, hvor nye systemer udfører SQL-sætninger direkte på de gamle databaser.

Så langt så godt. Problemet kommer, når SOA udråbes som fremtidens mirakel. Alt skal gøres serviceorienteret.

Man skal opbygge alle systemer som moduler, der hver især tilbyder et antal forretningsorienterede services. Så kan modulerne let sættes sammen til nye løsninger, siges det. SQL-sætningerne skal skjules bag services.

Det lyder jo forjættende, men som med så meget andet i it-verdenen, går det ikke helt, som præsten prædiker. I praksis bliver der for eksempel hele tiden behov for nye services i de eksisterende moduler, og det er langt mere besværligt at tilføje en ny service end at skrive en ny SQL-sætning.

Jeg vil illustrere problemerne med to eksempler fra virksomheder med store SOA-løsninger. De har typisk opbygget en SOA-løsning bestående af 5-10 systemer (moduler) koblet sammen med services. Hvert modul tilbyder 30-40 serviceoperationer, som er defineret i et tæt samarbejde med dem, der står for de andre moduler.

Man forestiller sig, at man nu har defineret alle de nødvendige serviceoperationer – man har jo tænkt sig grundigt om.

Første eksempel

Eksempel 1: Virksomheden begynder at opbygge en ny anvendelse med nye skærmbilleder. Det går ikke så let, for de eksisterende services passer alligevel ikke rigtigt, og man forhandler flittigt om, hvem der har skylden. Er services defineret forkert, eller kan de nye udviklere ikke finde ud af at bruge dem?

Problemet stammer ofte fra brugergrænsefladen.

Et typisk skærmbillede bruger flere SQL-sætninger: En til hovedet af billedet, en til en tabel i billedet, et par stykker til drop-down-lister. Og behovet varierer fra billede til billede.

Disse SQL-sætninger svarer sjældent til de eksisterende services.

Skal man holde sig til dem, får man enten dårlig brugerstøtte, eller også må den nye anvendelse overføre en masse overflødigt data og selv uddrage det relevante (såkaldte client-level joins).

Her har djævlen spillet os et puds ved at forbinde brugergrænsefladens detaljer med databasens detaljer – tværs over arkitekternes forretningsorienterede services. Den magi, der ligger i en relationsdatabase, kan ikke udføres på klient-siden.

Andet eksempel

Virksomheden vil købe et nyt standardsystem, som skal kobles sammen med de eksisterende. Hvad kræver det af leverandøren? Det nye standard­system har måske 500 SQL-sætninger og stored procedures, der trækker på leverandørens egen database.

De skal nu erstattes med kald af nogle services, men igen er der ikke lige den rigtige service. Enten må man atter tilføje services eller lave client-level join.

Men uanset den valgte løsning er det ikke længere et standardsystem, så det skal vedligeholdes for sig selv og vil koste en formue. Det er fordi, standardsystemet ikke er SOA-baseret, siger profeterne.

Ak, nej. Dets services ville sandsynligvis være inkompatible med kundens, og resultatet ville blive det samme.

Leverandøren vil eventuelt foreslå, at hans system replikerer virksomhedens data og på passende tidspunkter synkroniserer de to databaser. Det kan han lettere lave som et tillægsmodul, der ikke griber dybt ind i standardsystemet.

Desværre er SOA-idealet nu revnet og, dataaktualiteten ikke optimal, men det kan alligevel være den bedste løsning.

Nej, heller ikke SOA kan gå på vandet. Man skal omhyggeligt bygge bro hver gang, man skal til en ny ø. Brug kun SOA, hvor en traditionel database-løsning er umulig. Er SOA uomgængeligt, så gør det i det mindste let at tilføje nye services, og accepter lidt datareplikering.

Søren Lauesen er professor ved ITU.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S