Kommunernes Landsforening (KL) tager et nyt skridt i håndteringen af digitale signaturer.
Landsforeningen er således gået i drift med en ny løsning, som skal gøre håndteringen af digitale signaturer og krypterede e-mails mere sikker og frasortere uønsket e-post.
"Løsningen betyder i første omgang, at vi opsnapper over en million spam-mails om måneden," sigerThomas Fænø it-chef i administrationskontoret i KL
Strenge krav
Løsningen er policy-baseret og gør det muligt for KL at fastlægge specifikke krypteringsprocedurer i forhold til hver enkelt afsender og modtager.
Desuden håndteres forskellige typer certifikater i forbindelse med eksempelvis udenlandske samarbejdspartnere.
Med indførelsen af den nye løsning tager KL et skridt væk fra de funktionspostkasser, kommunerne indførte som nødløsning i forbindelse med eDag2.
Nu er kursen istedet sat mod en mere automatiseret håndtering af elektroniske certifikater/digitale signaturer.
eDag2 signaturkravene siger blandt andet, at alle offentlige organisationer skal frit kunne udveksle signerede e-mails med hinanden og, at signerede e-mails skal automatisk dekrypteres ved modtagelse.
"Vi sender i gennemsnit 40.000 e-mails om dagen og modtager et tilsvarende antal," siger siger Thomas Fænø.
"Det er en stor og tidskrævende udfordring at leve op til eDag2 kravene, både på administrativt niveau og for brugerne. Derfor har vi brug for en løsning, hvor certifikathåndteringen foregår automatiseret. Ellers får vi aldrig den ønskede effekt af eDag2," fortsætter han.
Automatiseret arbejdsgange
Løsningen er en all-in-one e-mail-gateway løsning, som brugerne i KL har adgang til via Outlook.
Krypterede e-mails, som KL modtager, bliver automatisk undersøgt i e-mail-gateway’en inden de ryger videre til modtageren.
Gateway’en kontrollere afsenderen, om den digitale signatur/certifikatet er gyldigt, finder nøglen og dekrypterer mailen.
Herudover skannes for virus og spam og vedhæfter oplysninger om, at mailen var krypteret, før mailen kommer ind i KLs mailsystem.