Microsoft opruster mod Google

Med et milliardopkøb tager Microsoft kampen op mod Google om annoncekronerne.

Computerworld News Service Microsoft har afsluttet opkøbet af online-annoncevirksomheden aQuantive og går nu for alvor ind i direkte konkurrence med Google og Yahoo om annoncemarkedet.

Microsoft har lagt 32,7 milliarder kroner på bordet for AQuantive, og det er virksomhedens hidtil største opkøb af en enkelt virksomhed.

I juli sagde direktør i Microsoft Steve Balmer, at Microsoft var på vej ind på blandt andet online-annoncemarkedet for at vinde stort.

"Vi bliver en reklame-virksomhed, og vi skal være i verdensklasse," sagde Balmer dengang.

Opkøbet af aQuantive er det seneste i rækken af virksomheder inden for online-annoncering, som Microsoft har købt.

Virksomheden har tidligere i år købt AdECN, der forbinder udbydere og købere af annonceplads på nettet, ScreenTonic, der leverer lokations-bestemte annoncer og Massive, der fokuserer på annoncer i computerspil.

Sidste år gik Microsoft i luften med adCenter-platformen, der giver virksomheder mulighed for at annoncere på Microsofts Live Search.

Den hektiske aktivitet viser Microsofts kamp mod Google og Yahoo om at kunne tilbyde den bedste annonceplatform.

Konkurrenter svarer igen

Google ligger dog ikke på den lade side. Virksomheden betalte knap 17 milliarder kroner i april for DoubleClick lige for snuden af Microsoft. I samme måned købte Yahoo Right Media for 3,7 milliarder.

Ifølge en rapport fra UBS Investment Research er Google stadig nummer et og tog 43 procent af markedet for online annoncer i 2006. Det samlede marked vurderer UBS til at være på godt 133 milliarder.

Oversat af Christian Carlsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere