Tal om it fra Danmarks Statistik skal tages med et gran salt.
I hvert fald møder den seneste undersøgelse af danskernes tilfredshed med offentlige digitale tjenester meget hård kritik.
"Den undersøgelse vil jeg ikke bygge noget på. To ud af tre svarkategorier i undersøgelsen er jo positive. Det strider mod en af de helt grundlæggende regler, som er, at svarkategorierne skal have balance," siger professor Jørgen Elklit fra Aarhus Universitet.
Han forklarer, at man naturligvis vil nå et positivt resultat, når danskerne kun har mulighed for at svare "god", "tilfredsstillende", "dårlig" og "ved ikke".
Studerende ved det
Også lektor Kasper Møller fra Københavns Universitet ryster på hovedet af undersøgelsen.
"Enhver studerende ved det her. Det undrer mig, at Danmarks Statistik laver den slags ting, for de plejer ellers at være god nok til det derinde," siger han.
Erkender pointe
Fuldmægtig Morten Olsen fra Danmarks Statistik erkender, at de skæve svarkategorier måske kan give et mere positivt billede, end der er belæg for i virkeligheden.
"Det er en god pointe. Men jeg tror nu, at dem der gerne ville have markeret i en eventuelt neutral-kategorien, blot går ned i "ved ikke"-kategorien i stedet" siger han.
Hemmelig sponsor
Af offentliggørelsen i sidste uge, der fik god omtale blandt andet på forsiden af berlingske.dk, fremgår det ikke, at netop spørgsmålene om digitale tjenester faktisk er lavet i samarbejdet med Projekt Digital Forvaltning under Den Digitale Taskforce i Finansministeriet.
Det er den offentlige myndighed med ansvaret for netop en velfungerende digital forvaltning herhjemme, der har sponseret spørgsmålene.
Hemmelighedskræmmeriet falder heller ikke i god jord hos professoren fra Aarhus Universitet.
"Det svækker troværdigheden. Det er ligesom i medicinal-industrien, hvor det bør fremgå at nogle med interesse i at tegne et bestemt billede har haft indflydelse på hvordan undersøgelsen blev lavet. Og her er der jo netop tale om, at de har en interesse i at tegne et positivt billede," siger Jørgen Elklit.
Leder af den Digitale Taskforce Lars Frelle-Petersen har sendt denne skriftlige kommentar til Computerworld:
"Den Digitale Taskforce har henvendt sig til Danmarks Statistik for at få afdækket borgernes vurdering af offentlige myndigheders hjemmesider, fordi Den Digitale Taskforce betragter Danmarks Statistik som en af de mest troværdigere analyseenheder i Danmark. Danmarks Statistik har i øvrigt betragtet opgaven som udarbejdelse af officiel statistik og ikke som en serviceopgave. Udformningen af selve spørgsmålene og svarkategorierne har Danmarks Statistik selv stået for og dem har vi tillid til. Alternativet til at vi ikke havde finansieret undersøgelsen er, at den ikke var blevet gennemført. Vi mener, at det er centralt at måle borgernes tilfredshed med den offentlige digitale service."
Rettelse: Af den oprindelige artikels resumé fremgik det, at den omtalte undersøgelse kun havde givet mulighed for positive svar. Som det fremgår af artiklen, er dette ikke korrekt - kun to ud af tre svarkategorier var positive. Dertil kommer restgruppen "ved ikke", der ikke indebærer en stillingtagen.