Computerworld News Service: Dell bevæger sig stadigt tættere på planer om at sælge pc’er gennem samarbejdspartnere, i stedet for at holde fast på den direkte salgsmodel virksomheden har brugt siden Michael Dell opstartede virksomheden.
På Dells direktør for digitale medier, Lionel Menchacas, blog kan man læse, at Dell planlægger at supplere virksomhedens eksisterende direkte salgsplan med salg gennem løsningspartnere og detailforhandlere.
Er allerede godt i gang
Dell kommer ikke til at starte fra bunden af, for virksomheden sælger allerede computere gennem virksomhedens løsningspartere for omkring 22 milliarder kroner om året i Nordamerika alene, siger Lionel Menchaca.
Selvom Hewlett-Packard overhalede Dell indenom i anden halvdel af 2006, solgte Dell stadig 39 millioner computere i 2006, hvilket svarer til 16,3 procent af det globale marked, viser tal fra iSuppli.
Dells planer får investorerne til at spekulere på, hvordan virksomhedens planer kommer til at påvirke andre computervirksomheder.
Ingen kommentarer
HP's administrerende direktør Mark Hurd nægtede at kommentere sagen, da børsanalytikere i onsdags spurgte ham hvordan Dells nye strategi kommer til at påvirke HP.
Andre analytikere ønsker allerede Dell tillykke, selvom de mener, at forandringen har ladet vente på sig.
Det var den direkte salgsstrategi, der sendte virksomheden godt fra start tilbage i 1984, da virksomheden blev startet op, men det er også den strategi, der holder virksomheden tilbage i dag, vurderer Shaw Wu, der er analytiker hos American Technology Research.
"Dell bliver nødt til at eksperimentere mere for at nå forbrugerne og de små og mellemstore virksomheder, for eksempel igennem egne forretninger, ligesom som Apple og/eller som HP gennem Best Buy, Circuit City og CompUSA," siger Shaw Wu.
Jeg har en plan...
Michael Dell hentydede til en ny strategi allerede i april i et brev til sine medarbejdere, bare tre måneder efter at han genoptog posten som administrerende direktør i et forsøg på at redde virksomheden fra faldende salgstal, tab i markedsandele, en efterforskning af regnskaberne og flere søgsmål.
"Den direkte salgsmodel var en revolution. Det er ikke en religion,” skriver Michael Dell i brevet til medarbejderne.
Oversat af Ditte Thøgersen