I daglig tale; hvor mange af os ser så UHF-tv? Hører FM-radio? Hører det sidste MP3-hit fra Nephew? Eller bruger el-kaffemaskinen?
Nej vel.
Vi ser jo bare tv, hører musik og laver kaffe.
Det er dybest set fuldstændig uinteressant, hvad det er for en teknologi, der får indholdet frem til os.
I dag er der jo masser af gang i hjulene på IP og mobil, der er de to hotteste investeringsområder for nordiske virksomheder i øjeblikket.
Direktøren er involveret
Men der er allerede nu tegn på, at man skal positionere sig anderledes for at komme i betragtning som leverandør af kommunikationsløsningen.
Indkøb af it-baserede løsninger er ikke længere it-chefens beslutning alene.
I stigende grad er direktøren involveret i beslutningen, og han er som regel ikke nær så IP- og mobilbegejstret som it-chefen.
På hans agenda står der omsætning, indtjening, kundeservice, innovation, supply chain – og meget sjældent teknologi.
Men det betyder selvfølgelig ikke, at han ikke har øje for mulighederne:
Det skal bare have en årsag når man indfører teknologi, og den årsag skal hænge sammen med hans egne fokusområder.
At det så ofte viser sig, at han bedst når sine mål ved at udnytte de muligheder teknologien giver ham, er en anden sag.
Må spille anden-violin
Bare ærgerligt for de leverandører, der satser deres fremtid på at tilbyde teknologi.
De må fremover finde sig i at spille andenviolinen som underleverandør, mens kunderelationen og løsningsleverancen varetages af den leverandør, der kan demonstrere forretningsforståelse og brancheindsigt.
IDC’s research viser, at det allerede i dag kun er 13 procent af de nordiske it-beslutningstagere, der foretrækker mobiloperatøren som leverandør af mobilløsningen, mens 31 procent foretrækker it-leverandøren (resten svarer “begge”), fordi han har applikationsforståelse forretningsindsigt og kan binde kommunikationsløsningen sammen med de bestående it-systemer.
Vi vil ikke betale for det mere
For naturligvis slipper vi ikke af med hverken IP eller Mobil, ligesom vi jo heller ikke er sluppet af med FM, UHF, MP3 eller elektricitet.
Tværtimod, vi kommer slet ikke uden om de to i enhver løsning. Vi har bare ikke lyst til at betale for det mere, nu hvor nyhedens interesse er fordampet.
Det, vi vil betale for, er at få forbedret kundeservice, øget vores konkurrenceevne, bedre fastholdelse af de dygtigste medarbejdere – og for at vores leverandør kan rådgive os om, hvordan vi bedst udnytter IP og mobil til at få løst opgaven.
Der kommer et tidspunkt i enhver teknologis liv, når den er blevet tilstrækkeligt moden, hvor vi glemmer, at den er der. FM-radio, el-kaffemaskiner og UHF-tv er der allerede.
IP- og mobilløsninger er næsten klar til at blive kaldt ved deres rette navn, som slet og ret er – løsninger.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.