Danskerne brokker sig mindre og mindre til Forbrugerklagenævnet, når det gælder indkøbet af it-udstyr.
I gennemsnit klager danskerne lidt over en gang om dagen, viser en ny statistisk opgørelse fra Forbrugerklagenævnet, Forbrugerjura, som udkommer i dag.
Klager over it-udstyr er faldet til 410 i 2006, hvorimod det i 2005 og 2004 lå på henholdsvis 434 og 493.
Men på trods af de mindre antal klager, så er indkøb af it-udstyr dog fortsat på Forbrugerklagenævnets top tre-liste - kun overgået af hidsige bilejere og motorcyklister.
Andenpladsen er dog også en forbedring fra sidste års førsteplads.
Klagerne på indkøb af it-udstyr går blandt andet på støv i bærbare computere, fejl på dvd-brændere samt forkert angivet RAM i annoncer.
Færre klager over sms'er
Også klager over særlige nettjenester såsom indholdstakserede sms'er og mobilabonnementer oplever et fald i antallet af klager.
Tallet er faldet fra 319 i 2005 til 282 i 2006. Tilbage i 2004 lå tallet helt oppe på 403.
Faldet i antallet af klager kan skyldes sker på trods af, at Forbrugerombudsmanden i 2006 har skærpet reglerne af markedsføring rettet mod børn herunder de talrige annoncer for indholdstakserede sms'er.
Få får medhold
Hvis du har klager over indkøb at it-udstyr eller særlige nettjenester kan Forbrugerklagenævnet kontaktes via Forbrugerombudsmandens hjemmeside på forbrug.dk.
Men man skal måske ikke sætte næsen for højt op efter en sejr, for det er langt fra i alle tilfælde, at forbrugerne får medhold i klagen.
Langt den største del af de sager, der indbringes for Forbrugerklagenævnet bliver afgjort i Sekretariatet. I 2006 fik kun lidt over fire procent helt eller delvist medhold i klagen.
Bedre ser det ud i selve Klagenævnet, der dog også behandler færre klager. Her fik lidt under halvdelen helt eller delvist medhold i klagerne.