Computerworld News Service: Microsoft er mildest talt utilfreds med Googles køb af DoubleClick for godt 17 milliarder kroner.
Brad Smith, som er Microsoft advokat, forlanger, at der skrides ind over for handlen. Det sker, efter Microsoft ifølge vedholdende rygter også har været interesseret i at købe DoubleClick.
"Denne sammenlægning bør undersøges nøje for at sikre, at den frie konkurrence indenfor online-reklamemarkedet forbliver intakt,” siger han.
Det handler om tillid
Ifølge Nate Elliot, senioranalytiker hos JupiterResearch, er det dog ikke de forskellige selskabers markedsandele, der burde bekymre den enkelte forbruger.
"Det største spørgsmål handler ikke om konkurrencefrihed, men om tillid. Er forbrugerne trygge ved, at én stor virksomhed står med hovedparten af deres reklamedata?” siger Nate Elliot.
”Reklamefolk og forlag, der kører hele deres netbaserede markedsføring gennem enten Google eller DoubleClick, er sandsynligvis nervøse nu,” siger han.
AOL er ikke hundrede procent afhængig af de to virksomheder, men det er ifølge Nate Elliot tæt på.
"Jeg vil skyde på, at 75 procent af deres reklameomsætning kommer til at ske igennem DoubleClick-Google."
Logger brugere
Google holder øje med brugerne via cookies og gennem deres brugernavne, når de logger på via eksempelvis deres mail-konto eller redigerer hjemmesider.
Google lagrer dernæst hver eneste søgning, som brugeren foretager.
DoubleClick sporer besøgende gennem cookies, der er relaterede til bannerreklamer på de hjemmesider brugeren besøger.
”Opmærksomhed fra konkurrencestyrelser kan skade Google og DoubleClick, også selvom de ikke blokerer aftalen,” siger Nate Elliot.
"Det er et farligt spil for dem, fordi de i givet fald bliver tvunget til at vise de nervøse kunder alternative serviceudbydere,” siger han.
"Der er masser af andre virksomheder der konkurrerer med DoubleClick, som også er solidt funderet. For eksempel 24/7 Real Media og Atlas, en afdeling i aQuantive,” siger han.
Hvis konkurrencee-myndighederne beslutter sig for at undersøge, hvor stor en del af markedet Google og DoubleClick kontrollerer, får den sin sag for. Før en reklame dukker op på en brugers skærm, kan den nemlig have kørt igennem gennem fem servere.
”Selvom Microsoft ikke selv bruger DoubleClick, er mange af de reklamer, som kører gennem Microsofts platform i virkeligheden udsendt af DoubleClick," siger Nate Elliott
Oversat af Ditte Thøgersen