Computerworld News Service: Før publiceringen af Vista lancerede Microsoft en markedsføringskampagne, der gav pc-forhandlere mulighed for at sætte et klistermærke på computeren, hvor selskabet gjorde kunderne opmærksom på, at de kunne opgradere til Vista, når den udkom.
Et større antal af de mærkede pc’er er dog kun i stand til at køre med den mindste version af Vista, Vista Home Basic, som ikke indeholder hverken mediecenter eller forbedret grafik, som Microsoft har reklameret med var inkluderet i Vista.
Flere tusinder vrede kunder
Sagsøgerne forsøger at få et fælles søgsmål ved retten i Washington. I anklagen mod Microsoft står der, at antallet af berørte forbrugere kan overstige 10.000 i antal.
Erstatningen kan løbe op i fem millioner dollar.
I anklagen fremgår det endvidere, at mange af de maskiner, der bar klistermærket, nærmest ikke kan køre Home Premium versionen af Vista.
Det er den mindste udgave af Vista, som inkluderer de funktioner, som Microsoft har slået stærkt på i markedsføringen.
Billig opdatering
Samitidig lovede Microsoft angiveligt køberne, at man kunne få en gratis eller billigere opgradering til Vista.
”I realiteten kunne køberne kun få en skrabet version af operativsystemet, som mangler de funktioner som Microsoft har reklameret med,” står der i anklagen.
Som modsvar siger talsmand i Microsoft, Jack Evans i en email:
”Vi har bestræbt os på at uddanne computerproducenter, forhandlere og forbrugere om de krav som de forskellige versioner af Vista stiller. Microsoft vil præsentere den dokumentation i retten.”
Oversat af Christian Carlsen