Datalogisk Institut på Københavns Universitet er ikke særlig bekymret over, at færre gymnasieelever måske får datalogi som en del af deres gymnasieuddannelse.
"Jeg er ikke sikker på, der er nogen særlig klar sammenhæng mellem datalogi-fagets placering i gymnasiet og søgningen til vores studie," siger institutleder Jørgen Bansler.
Det er i direkte modsætning til holdningen hos gymnasiernes datalærerforening.
Den har kritiseret gymnasiereformen for at gå ud over faget datalogi og mener, at det bidrager til manglen på unge på videregående it-uddannelser.
It ind i andre fag
Uddannelsesordførerne fra Venstre, Konservative og Socialdemokraterne forstår bekymringen for faget, men lægger vægt på, at gymnasiereformen også har fokus på at bringe mere it ind i alle andre fag.
Og det er den rigtige vej at gå, mener Jørgen Bansler.
"Inddragelse af it i andre fag spiller en større rolle end datalogi-faget i sig selv. Gymnasielærerne skal være i stand til at inddrage it og anvende det fornuftigt i undervisningen," siger Jørgen Bansler.
Han sammenligner situationen i gymnasiet med universitetsuddannelserne. Her bliver datalogi-faget også mindre og mindre, mens universiteterne til gengæld opretter nye it-uddannelser.
"På Københavns Universitet tror vi på en bred vifte af it-fag. Behovet kan ikke dækkes af datalogi, som er en specialistuddannelse."