Hvad har den amerikanske rumfartsorganisation NASA, Second Life, Boeing, medicinalgiganten Eli Lilly, Skype, Fon, Wikipedia – og en hær af nye iværksættervirksomheder til fælles?
De har alle taget et nyt ledelsesparadigme til sig, som bliver den næste store bølge: Crowdsourcing.
Et paradigme, som allerede er i gang med at revolutionere en lang række forretningsprocesser som for eksempel innovation, rekruttering, produktion, salg, kommunikation, service med mere.
Betydelige forandringer
Er det virkelig en revolution?
Ja, for det, som kendetegner en revolution, er, at den forårsager betydelige forandringer på relativ kort tid.
Den berører mange mennesker.
Den ændrer på magtstrukturer.
Den får kulturel og social betydning og som regel også økonomisk betydning.
Og netop derfor er det helt åbenlyst at crowdsourcing er en revolution.
Tag for eksempel Wikipedia, som på få år blev verdens største og førende encyklopædi ved helt at lade hvem som helst få lov til at skrive og redigere artikler omhandlende alt fra atomfysik til skovsnegle.
Tæsk af Fon
TDC var indtil 2007 en af Danmarks største udbydere af trådløse WiFi-netværk.
Men på 14 dage blev selskabets position slået tilbage til stenalderen, fordi det spanske WiFi-firma Fon valgte crowdsourcing som strategi.
Fon sendte en vognfuld WiFi-hardware til landet og overlod installationen af tusindvis af adgangspunkter til brugerne.
Selskabet lod oven i købet brugerne bestemme forretningsmodellen.
Tilbage i 2001 indså en visionær topledelse i medicinalvirksomheden Eli Lilly, at virksomheden var nødt til at få mere fart på sin innovationsproces.
Virksomheden erkendte, at “vi bliver alligevel aldrig i stand til at hyre alle verdens klogeste hoveder”.
Trække virtuelt på kompetencer
Derfor etablerede Eli Lilly et selskab, der virtuelt skulle trække på kompetencer spredt for alle vinde over hele verden – med fokus på at løse biologiske og kemiske udfordringer.
Projektet har været en fænomenal succes.
Og siden 2001 har titusindvis af forskere, amatører, iværksættere og studerende fra hele kloden hjulpet Eli Lilly med innovation.
Tænk lige over det et øjeblik.
Der findes nok ikke en eneste virksomhedsleder, der ikke mener, at innovation er en af virksomhedens mest kritiske processer.
Og hvis man kan crowdsource noget så forretningskritisk som en innovationsproces, så kan man vel også crowdsource alle andre tænkelige forretningsprocesser såsom for eksempel produktion, service, rekruttering, salg, markedsføring.
Noget er ved at ske
Der er noget under opsejling.
Crowdsourcing som fænomen har eksisteret siden 1991, hvor finnen Linus Torvalds lagde kildekoden til Linux på nettet og bad interesserede programmører verden over om at deltage i udviklingen.
Men efter to skribenter i Wired Magazine navngav begrebet har det bidt sig fast.
I år 2005 var der 0 hits på Google – ved januar 2007 var der over 1,8 millioner. I går var der 2,6 millioner.
Jesper Bove-Nielsen er konsulent, foredragsholder og iværksætter.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.