Teleanalytiker John Strand langer ud efter de politikere, der ønsker, at mobilbranchen skal forklare dens dårlige image overfor Videnskabsministeriet.
Hans udfald kommer som et resultat er torsdagens møde i teleforligskredsen, hvor det blev besluttet, at den samlede mobilbranche skal stille hos Videnskabsministeriet for at rette op på branchens pris- og informationspolitik.
- Vi har it- og telepolitikere her i landet, der slet ikke har føling med virkeligheden og som igen forsøger at bruge telebranchen til at få sig selv frem i lyset ved at få branchen til at fremstå som en slem branche, der er ond mod forbrugerne, siger John Strand.
Angreb skyldes mangel på fakta
Han påpeger, at politikernes angreb slet ikke har hold i virkeligheden.
- Fakta er jo, at telebranchen har givet kunderne prisfald og produktforbedringer, som ingen andre brancher kan hamle op med, forklarer han.
Overbeskyttelse af forbrugerne
Og han giver derfor ikke meget for Forbrugerstyrelsens kritik af mobilbranchen, som han mener er specielt udsat.
Som et eksempel giver han, at mobilselskaberne skal angive en pris for hele bindingsperioden, hvorimod en bilforhandler ikke skal oplyse om benzinforbrug eller reparationsudgifter.
- Det er da pudsigt, at der på Forbrugerstyrelsens hjemmeside findes en oversigt over mobilselskabernes informationsniveau. Hvorfor har vi ikke en lignende rangering inden for eksempelvis fødevareområdet, spørger John Strand retorisk.