Kundetilfredsheden i Indien kan ligge på et meget lille sted, når det handler om mobiltelefoni, skriver Financial Times.
Det viser en landsdækkende undersøgelse i det befolkningsrige land, hvor operatører og netværk er særdeles overbelastede.
Det skyldes ikke mindst, at Indien er blandt de lande i verden, hvor væksten indenfor mobiltelefoni er størst.
Undersøgelsen omfatter Indiens 10 største mobiloperatører og er blevet foretaget blandt 4.500 respondenter i 51 byer.
- Den indiske telekommunikations-industri tilslutter næsten syv millioner nye forbindelser hver måned, men operatørerne har ikke investeret tilsvarende midler i at øge tilfredsheds-niveauet, lyder det fra Prasanto Roy, chefredaktør på bladet Voice & Data, der har stået bag undersøgelsen.
Rammer især vækst-centre
Ifølge undersøgelsen er service-niveauet især faldet i storbyer som New Delhi og Mumbai, hvor mobil-brugere ofte oplever, at samtalerne bliver afbrudt, eller at de bliver koblet på andres samtaler.
Indien overhalede sidste år Kina som verdens hurtigst voksende mobil-marked. Alene i november blev antallet af mobil-abonnenter øget med 6,8 millioner indiere.
I alt findes der nu 143 millioner mobil-abonnenter i Indien.
Blandt problemerne nævnes især manglende frekvenser, hvilket ifølge undersøgelsen ikke mindst skyldes, at sende-frekvenserne er nøje kontrolleret af myndighederne, der holder en del af dem fri for kommercielle opkald til fordel for den indiske hær.
Undersøgelsen fra Voice & Data kommer samtidig med, at slaget om kontrollen over Indiens fjerdestørste mobil-selskba, Hutchison Essar, spidser til.
Blandt de interesserede bydere er blandt andre Indiens næst-største mobiloperatør, Reliance, samt kongomeratet Essar, der ejer 33 procent af selskabet.
Prisen ventes at komme til at ligge i omegnen af 100 milliarder kroner, hvilket gør købet til et af de største nogensinde i Indien.