Undersøgelse: Gavnligt at binde telekunder i et år

En ny undersøgelse fra Københavns Universitet sparker atter gang i debatten om bindingsperioderne på mobiltelefoni. Der er ingen grund til at forbyde lange bindingsperioder, lyder den overraskende konklusion.

Mens de danske mobilselskaber maksimalt må binde kunderne i seks måneder, må svenske og finske selskaber lave abonnemenstsbindinger på op til to år.

Og der er ingen grund til, at man ikke også skulle tillade det samme i Danmark, lyder den overraskende konklusion i et nyt speciale fra Økonomisk Institut på Københavns Universitet.

- En bindingsperiode kan være med til at øge konkurrencen, fordi selskaberne konkurrerer hårdere, når de har udsigt til at vinde en kunde på fast basis, forklarer cand. polit. Michala Ehlers Rasmussen, der er forfatter til specialet med titlen "Commitment Periods in the Telecommunications Industry".

Undersøgelsen har netop fået en pris på 20.000 kroner af Konkurrencestyrelsen for at være både aktuelt og originalt.

Tre muligheder

Michala Ehlers Rasmussen har i undersøgelsen opstillet tre mulige modeller.

I den første model binder mobilselskabet overhovedet ikke kunden. I den anden binder man med simlock. Og i den tredje model laver selskabet en abonnementsbinding.

- Det er abonnements-bindingen, der i min undersøgelse popper ud som den bedste model, så ud fra min analyse kan man trygt have lange abonnementsbindinger, siger Michala Ehlers Rasmussen.

Hun pointerer, at analysen og resultaterne ikke kan anvendes direkte på det danske marked, fordi der er lavet en række forsimplinger.

- Men det kunne jo være interessant at se, om min analyse og de bagvedliggende antagelser ville give de samme resultater på det danske marked i en stor undersøgelse. For så er det helt horribelt, at man laver de begrænsninger, man gør i Danmark, lyder det fra Michala Ehlers Rasmussen.

Uenighed mellem styrelse og minister

Undersøgelsen stikker en pind i den hvepserede, der flere gange har skabt uenighed imellem de danske telemyndigheder.

IT- og Telestyrelsen og Videnskabsministeriet med videnskabsminister Helge Sander (V) i spidsen har ønsket at have en bindingsperiode på maksimalt seks måneder, mens Konkurrencestyrelsen ønsker at åbne op for længere bindinger.

I 2004 gav Konkurrencestyrelsen teleselskabet 3 en tilladelse til at binde kunderne i 12 måneder, hvilket efterfølgende fik Helge Sander til at fare op af ministerstolen.

- Jeg synes, at det er ganske uforståeligt, at Konkurrencestyrelsen giver tilladelse til 12 måneders binding for 3g-telefoner uden at koordinere med Videnskabsministeriet, der har ansvaret for telereguleringen og telemarkedet, lød det dengang fra ministeren.

Undersøgelse bakker op

Ikke desdo mindre har Konkurencestyrelsen fortsat den holdning, at det er forkert med en en begrænsning på bindingsperioderne.

- Vores principielle holdning er, at forbrugeren er konge, og at forbrugeren derfor skal have frihed til selv at vælge. Vi går ikke ind for nogen bestemt bindingsperiode, men vi går ind for, at forbrugerne har frihed til at vælge, for det er en forudsætning for, at der kan være en sund konkurrence, siger Niels Rytter, kontorchef i Konkurrencestyrelsen.

Lavere priser

Den holdning bakkes altså nu op af Michala Ehlers Rasmussens undersøgelse.

Hun peger på, at man allerede ved, at for eksempel et årsabonnement til fitnesscentret eller til aviser betyder lavere priser for forbrugeren.

Hun mener, at mobilselskaberne bør have mulighed for at konkurrere på at udbyde de mest attraktive bindingsaftaler uden myndighedernes indgriben.

Michala Ehlers Rasmussen mener også, at det ikke nødvendigvis er positivt, at mobilkunden giver sig til at shoppe rundt imellem de forskellige slagtilbud fra selskaberne, sådan som det er muligt med de korte bindingsaftaler.

- Som forbruger kan det være usundt at flytte sig fra den virksomhed, man i virkeligheden foretrækker, bare fordi der lige bliver tilbudt en billig telefon et andet sted, forklarer hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere