Danske mobilselskaber dumper i prisinformation

De 26 største danske teleselskaber informerer alt for dårligt om deres tjenesteydelser, viser ny test. Der er især problemer med info om pris og saldo-oplysninger.

Mobilselskabernes informationsniveau er ikke godt nok.

Det er konklusionen af en test foretaget af Forbrugerstyrelsen og IT- og Telestyrelsen, der har målt informationsniveauet på 26 selskaber priser, tekniske fakta om blandt andet MMS, bindingsperioder samt hjemmesideindhold.

Ingen af de 26 selskaber får samlet mere end 3,5 points ud af fem mulige.

Og halvdelen opnår kun middelkarakterer.

Priser og saldo dumper

- Det er jo interessant, da forbrugerne i høj grad inddrager informationsniveauet i beslutningsprocessen, forklarer kontorchef Morten Ellegaard fra IT- og Telestyrelsen.

Det er især på information om priserne og saldoerne, at mobilselskaberne scorer dårligt på.

20 udbydere ligger således under det gennemsnit som Forbrugerstyrelsen og IT- og Telestyrelsen forventede.

- Især prisoplysninger i teleselskabernes foldere ser ikke så opløftende ud, siger fuldmægtig Philippe Motet Jessen fra Forbrugerstyrelsen.

Han peger på, at teleselskaberne også er dårlige til at informere om, hvordan man som kunde undgår et højt forbrug.

Sender en advarsel til teleselskaberne

Philippe Motet Jessen forklarer dog, at testen giver forbrugerne andre parametre at måle på frem for kun prisen.

- Vi ved, at forbrugerne ser på andre områder end pris, når de skal handle mobiltelefoner og abonnementer. Og nu har vi gjort det mere gennemskueligt, at se hvordan mobilselskabernes all-round serviceniveau er, udtaler han.

Som eksempel fremhæver han, at der på mange af de testede selskabers hjemmesider ofte mangler informationer.

- Her kunne de eksempelvis oplyse om alt fra tabte sim-kort til, hvordan man kan lægge låg på forbruget. Men det bliver gjort alt for sjældent. Og generelt sender denne test et klart signal til både forbrugerne om at tage sig i agt på markedet, og til selskaberne om at hæve serviceniveauet som konkurrenceparameter, siger han.

Snart flere tests af tjenesteydelser

Forbrugerstyrelsens test af mobilselskabernes tjenesteydelser er den første offentliggjorte test af sin art.

Og der vil med tiden komme flere, da styrelsen vurderer, at tjenesteydelser kan være svære at gennemskue for forbrugerne.

- Man kunne eksempelvis forestille sig, at vi testede internetudbyderes serviceniveau, siger specialkonsulent Louise Kampmann fra Forbrugerstyrelsen.

Den samlede test er gennemført ved 30 anonyme opkald til hvert selskab, en usabilitytest af hjemmesiden, en gennemgang er selskabernes skriftlige informationsmateriale, saldokontrol samt selskabernes bannerreklamer.

Læs mere om undersøgelsen senere tirsdag på Computerworld.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere