Mobilselskabernes informationsniveau er ikke godt nok.
Det er konklusionen af en test foretaget af Forbrugerstyrelsen og IT- og Telestyrelsen, der har målt informationsniveauet på 26 selskaber priser, tekniske fakta om blandt andet MMS, bindingsperioder samt hjemmesideindhold.
Ingen af de 26 selskaber får samlet mere end 3,5 points ud af fem mulige.
Og halvdelen opnår kun middelkarakterer.
Priser og saldo dumper
- Det er jo interessant, da forbrugerne i høj grad inddrager informationsniveauet i beslutningsprocessen, forklarer kontorchef Morten Ellegaard fra IT- og Telestyrelsen.
Det er især på information om priserne og saldoerne, at mobilselskaberne scorer dårligt på.
20 udbydere ligger således under det gennemsnit som Forbrugerstyrelsen og IT- og Telestyrelsen forventede.
- Især prisoplysninger i teleselskabernes foldere ser ikke så opløftende ud, siger fuldmægtig Philippe Motet Jessen fra Forbrugerstyrelsen.
Han peger på, at teleselskaberne også er dårlige til at informere om, hvordan man som kunde undgår et højt forbrug.
Sender en advarsel til teleselskaberne
Philippe Motet Jessen forklarer dog, at testen giver forbrugerne andre parametre at måle på frem for kun prisen.
- Vi ved, at forbrugerne ser på andre områder end pris, når de skal handle mobiltelefoner og abonnementer. Og nu har vi gjort det mere gennemskueligt, at se hvordan mobilselskabernes all-round serviceniveau er, udtaler han.
Som eksempel fremhæver han, at der på mange af de testede selskabers hjemmesider ofte mangler informationer.
- Her kunne de eksempelvis oplyse om alt fra tabte sim-kort til, hvordan man kan lægge låg på forbruget. Men det bliver gjort alt for sjældent. Og generelt sender denne test et klart signal til både forbrugerne om at tage sig i agt på markedet, og til selskaberne om at hæve serviceniveauet som konkurrenceparameter, siger han.
Snart flere tests af tjenesteydelser
Forbrugerstyrelsens test af mobilselskabernes tjenesteydelser er den første offentliggjorte test af sin art.
Og der vil med tiden komme flere, da styrelsen vurderer, at tjenesteydelser kan være svære at gennemskue for forbrugerne.
- Man kunne eksempelvis forestille sig, at vi testede internetudbyderes serviceniveau, siger specialkonsulent Louise Kampmann fra Forbrugerstyrelsen.
Den samlede test er gennemført ved 30 anonyme opkald til hvert selskab, en usabilitytest af hjemmesiden, en gennemgang er selskabernes skriftlige informationsmateriale, saldokontrol samt selskabernes bannerreklamer.
Læs mere om undersøgelsen senere tirsdag på Computerworld.dk