Orange kan blive fremtidens farve for søgemaskine-mastodonten Google.
Mobilselskabet Orange og Google forhandler nemlig om en multimilliard handel, hvor Googles stærke brand skal benyttes i teleindustrien. Det skriver den engelske avis, The Observer.
Udover branding-værdien skal Googles unikke søgefunktioner integreres i telefonen således, at en af de største teleoperatører og en af internettets største succeser potentielt kan blive det afgørende skridt for at bruge nettet på mobiltelefoner.
Begge firmaer anser sig selv som stærke og positive brands i brugernes bevidsthed.
Det er dog Orange’s logo, der vil præge telefonerne, hvis de to giganter kommer frem til en aftale.
En unik funktionalitet ved mobiltelefonen kan blive lokationsbaserede søgeværktøjer, hvor Orange’s mobile erfaring samt udbredelse og Googles databaser over lokale biografer, restauranter og kort kan komme mange brugere til gode.
- Der er utallige situationer, hvor folk siger: “Bare jeg havde Google på mig”, siger en en telekonsulent fra Tony Cooper fra rådgivningsfirmaet Deloitte.
Han tilføjer, at samarbejdet kan blive en stor succes for begge parter.
- Men hvis jeg var Orange, så ville jeg sikre mig en del af click-through-omsætningen. Og hvis jeg var Google, så ville jeg sikre mig en del af taletiden, udtaler han.
Google opererer allerede på mobilmarkedet med dets søgemaskine via et partnerskab med Vodafone og 3.
Og det forventes ikke, at Google telefonen vil være til rådighed på markedet før 2008