Teleindustrien vil skabe ny tilsynsenhed

Telekommunikationsindustrien har en ny tilsynsenhed i støbeskeen, der skal bekæmpe urimelige og ulovlige takster på mobilt indhold. Det handler om at sikre branchens omdømme, siger direktør Ib Tolstrup.

Der er brug for nye tiltag, hvis man skal kunne bekæmpe ulovlige takster og ulovligt indhold på mobiltelefoner, lyder erkendelsen fra Telekommunikationsindustriens direktør, Ib Tolstrup.

Tilbage i december 2003 fik man ellers en brancheaftale, der blandt andet siger, at der ikke må tages gebyr for servicemeddelelser og samtidig sætter ord på, hvor grænserne går for erotisk materiale på mobiltelefonerne.

Det blev samtidig aftalt, at mobiloperatørerne skal lave stikprøvekontroller med indholds-leverandørerne, så der kan skrides ind, hvis grænserne bliver overskredet.

- Men det har vist sig, at den opgave overstiger, hvad vi i vores vildeste fantasi kunne forestille os. Det har slet ikke været nok at være færdselspoliti, for vi skal også være kørevejleder i stor stil, siger Ib Tolstrup.

Ny tilsynsenhed

Telekommunikationsindustrien arbejder derfor i disse dage på at få stablet en ny tilsynsenhed på benene, der kan varetage opgaven på vegne af mobiloperatørerne.

- Vi har en uafhængig tilsynsenhed i støbeskeen, som løbende, konsekvent og med de tilstrækkelige ressourcer i ryggen kan følge markedet og slå ned på de ting, der overskrider det aftalte, siger Ib Tolstrup.

Han erkender, at branchen ikke har kunnet følge med på grund af den massive vækst i forskellige former for indhold til mobiltelefoner.

- Men mobilselskaberne har gennem brancheforeningen en vilje til, at det skal lykkes, og derfor vil vi sætte de nødvendige ressourcer ind. En tilsynsenhed skal selvfølgelig betales af mobilselskaberne, og det er stadig mobilselskaberne, der er ansvarlige for indholdet – men vi sigter bare mod at etablere et hjælpemiddel til det, siger Ib Tolstrup.

Brancheforeningen er i dialog med Forbrugerombudsmanden om problemstillingen, men Ib Tolstrup ønsker ikke på nuværende tidspunkt at løfte sløret for, hvad dialogen handler om.

- Vi kunne godt ønske os en myndighed i ryggen for at kunne håndhæve aftalerne ved at sætte en form for trumf på, afslører han dog.

Nutidens Klondyke

Han var i går aftes gæst i DR Kontant, der satte fokus på gateway-firmaet Unwire, der ejer en række af de firecifrede numre, som 1231, der benyttes ved blandt andet tv-konkurrencer, hvor forbrugerne kan betale et beløb for at deltage via sms.

Før 2003 tog Unwire sig den frihed på eget initiativ at sende dyre fejlbeskeder ud til de seere, der kom til at trykke en forkert kode, og forbrugerne kom altså dermed til at betale for ikke at deltage i for eksempel en tv-konkurrence.

Og selv om det altså foregik før brancheaftalen faldt på plads, er der i dag fortsat problemer med at sikre, at indholdsleverandørerne agerer inden for lovens rammer og overholder de aftaler, som er indgået i Telekommunikationsindustriens regi.

- Det er et interessant forretningsområde, som er i kraftig vækst. Men ligesom med Klondyke, der også var i kraftig vækst, så er det ikke sikkert, at alle faciliteter følger med, og derfor er det noget, som kræver stor omhu, siger Ib Tolstrup i dag til Computerworld.

Handler om branchens omdømme

Og netop derfor er det vigtigt, at der nu bliver taget hånd om de problemer, der har og er på området, forklarer Ib Tolstrup.

Han mener, at det er branchens omdømme, der er på spil.

- Det handler om det omdømme og renomé, som operatørerne har. De er store virksomheder, som med al magt stræber efter et godt omdømme, og det er ikke noget, man reklamerer sig til – det er noget, man skal gøre sig fortjent til ved at opføre sig pænt over for kunderne, forklarer Ib Tolstrup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere