Det er ikke kun Kina og Indien, der rider med på it- og telebølgen i Asien, men en televirksomhed med 10 millioner mobilkunder og fem tusinde ansatte i et af verdens fattigste kommer sikkert bag på fleste.
Ikke desto mindre er det den milepæl, det Telenor-ejede selskab GrameenPhone har rundet i Bangladesh.
Den runde fødselsdag betyder, at GrameenPhone i gennemsnit har fået én million kunder om året i det fattige land.
Det er nemlig 10 år siden, at selskabet fik sin mobillicens i hus.
- Mobiltelefoni har ændret folks livsstil i Bangladesh. Mobiltelefonen er ikke længere et værktøj, der er forbeholdt de privilegerede.
- Den benyttes nu af alle grupper og i alle områder, siger Erik Aas, administrerende direktør i GrameenPhone.
Han begrunder succesen med, at taksterne falder, telefonerne bliver billigere og at dækningen i landet er nu oppe på 95 procent.
Samtidig har et hjælpeprojekt rettet mod landets kvinder været en succes.
Lån til fattige kvinder
Et projekt rettet mod de fattigste kvinder i landet er nemlig blevet en solid succes.
GrameenPhone har døbt konceptet for Village Phone.
Village Phone giver mobiladgang til personer i yderdistrikter, som normalt ikke ville have mulighed for at betale et abonnement.
Gennem GrameenPhone kan fattige kvinder låne et lille beløb, som bruges til at anskaffe sig en forretning, der bogstaveligtalt kommer i en boks.
I praksis er det kiosker, der tilbyder internetadgang og andre informationstjenester via mobilnettet.
Mere 260.000 personer ernærer sig i øjeblikket som Village Phone-operatører.
I alt har GrameenPhone rundet fem tusinde ansatte, og yderligere tusinde mennesker tjener til dagen og vejen ved at arbejde for samarbejdspartnere og lignende.