Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, har flere gang sat million-beløb på højkant for at komme ind i telebranchen, skriver Politiken, der citerer en ny bog om selskabet skrevet af Berlingske-journalisterne Jens Chr. Hansen og Søren Domino.
I bogen - "Søderberg - Mand af Mærsk" - fortælles det, at A.P Møller - Mærsk med Jess Søderberg i spidsen i dyb stilhed blandt har budt på en af de landsdækkende telefonlicenser - dog uden held.
Ideen var at opbygge et helt tredje forretnings-område, der skulle supplere olie og skibsfart, hedder det.
Ifølge Politiken har mobil-eventyret først og fremmest været Jess Søderbergs ide. Avisen citerer den kommende bog for, at Søderberg har haft planer om at gå massivt ind med investeringer i både tv, telefoni og internet.
Planerne er langt fra nye. Første forsøg blev ifølge bogen gjort i 1991, da den første GSM-licens blev sendt i udbud. Den gik til GN Store Nord, efter A.P Møller-løsningen Interfon var blevet slået i opløbet.
Angiveligt har rederi-koncernen også været interesseret i at købe Tele Danmark, da selskabet blev privatiseret, men trak sig, da det ikke kunne lade sig gøre at overtage aktiemajoriteten, ligesom A.P. Møller - Mærsk ifølge bogen sammen emd Hutchison-Whampoa overvejede at byde på en 3G-licens. Dette blev dog ikke til noget, skriver Politiken.