Mobil-producenten Sony Ericsson vil inden for de næste fem år være blandt mobil-branchens tre største spillere.
Sådan lyder det erklærede mål fra selskabet, der dermed drosler noget ned for ambitionerne.
Da selskabet blev grundlagt for fem år siden som en joint venture mellem japanske Sony og svenske Ericsson lød målsætningen nemlig, at Sony Ericsson skulle være verdens førende mobil-producent i 2006.
Er nu fjerde-størst
Miles Flint, topchef i Sony Ericsson, understreger overfor Financial Times, at selskabet med et snuptag har lagt afstand til LG Electronics og overtaget pladsen som verdens fjerdestørste mobil-producent målt på markedsandel i andet kvartal i 2006.
- Med tiden skal vi op blandt de tre største producenter i industrien. Jeg er tilbageholdende med at sætte dato på, men det er logisk at tale om en fem-årig horisont, siden vi nu runder de første fem år, siger Miles Flint til Financial Times.
Ved fusionen for fem år siden hoppede Sony Ericsson ind på pladsen som verdens sjette største mobil-producent.
Ifølge Miles Flint er metoden til at vinde yderligere markedsandele at øge værdien af Sony Ericssons brand gennem en stor medie-kampagne.
Samtidig åbner selskabet dets første butik i London til november, hvor kunderne skal kunne eksperimentere med forskellige teknologier.
Siden skal følge flere butikker i både Europa og Asien, hedder det.
Netop disse områder er fokusområder for selskabet, der har begrænset salg i USA, fordi selskabet ikke producerer telefoner baseret på CDMA-standarden, der anvendes af to af de fire største mobil-operatører i USA.
Ifølge Financial Times er Nokia netop nu verdens største mobil-producent med en markedsandel på 33,5 procent. Motorola har 22,5 procent, Samsung 11,2 procent, Sony Ericsson 6,7 procent og LG 6,5 procent.