Det danske softwarehus Kapow Technologies er lidt af en veteran på det danske it-marked. Da det første gang dukkede op i 1998 var det en markedsplads for biler og boliger.
Siden er der sket en hel del, og Kapow lever i dag af at udvikle software til integration af webapplikationer
- Man kan på sin vis sige, at ringen er sluttet. siger Jonas Almstrup, der står i spidsen for Kapows aktiviteter i Danmark og EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika).
- Vi begyndte som det man i dag kalder en mashup portal, der binder indhold og funktionalitet fra tusindvis af webkilder sammen. I dag leverer vi den software der skal gøre det muligt for tusindvis af virksomheder at lave deres egne mashups, fortsætter han.
Rider med på Web 2.0-bølge
Han mener, at selskabets integrationssoftware passer som fod i hose til en af de mest markante teknologiske udviklinger i øjeblikket: Bevægelsen hen i mod den næste generation af internettet, som også betegnes web 2.0.
Den udvikling fører til en radikal ændring i brugen af nettet, der tidligere har været baseret på indhold, brugere kunne hente ned på deres computere. I dag er bøtten vendt og internetbrugerne kommer i centrum.
Der bliver uploaded indhold, eksisterende indhold bliver ændret og kommenteret og nye teknologiske tiltag udbygger interaktionsmulighederne brugerne imellem.
Nogle af disse teknologier er AJAX (Asynchronous Javascript and XML) og RoR (Ruby on Rails), der muliggør opdatering af brugerbidrag på websites. Blogs, Wikipedia, mashups og RSS er andre eksponenter for web 2.0 udviklingen.
- Udviklingen har givet os et ekstremt spændende år i takt med at virksomheder og offentlige institutioner får øje på forretningsfordelene ved at bruge de nye teknologier og dermed vores produkt, siger Jonas Almstrup.
Omsætning steget med 60 procent
Kapows softwareplatform gør det muligt at integrere indhold, data og applikationer med portaler, content management systemer, applikationer, databaser og webtjenester. Den øgede efterspørgsel har sendt selskabets omsætning i vejret med 60 procent og kundeantallet op over 200.
Kundelisten tæller i dag store, velkendte virksomheder som teleselskaberne Verizon og Vodafone, mediehuse som The Guardian og Chicago Tribune samt finanshusene Zurich og Credit Suisse. Men de mange nye kunder er ikke ensbetydende med, at selskabet tjener penge. Endnu.
- Vi er en udviklingsvirksomhed, og de sorte tal på bundlinjen i det seneste årsregnskab skyldes primært en pengeindsprøjtning på 38 millioner kroner fra Kennet Venture Partners, siger Jonas Almstrup
Han forventer, at selskabet begynder at give overskud, når selskabet ”inden for en overskuelig tid” omsætter for mellem 10 og 12 millioner dollars.
- Det er lidt af en magisk grænse. Når vi når det punkt, skal udviklingsvirksomheder som Kapow til at bevise overfor investorerne, at der er stort indtjeningspotentiale i produkterne, siger Jonas Alstrup.
Kapow har i dag 54 ansatte, hvoraf de 24 sidder på selskabets kontorer i USA. 24 andre holder til i Kapows danske afdeling primært beskæftiget med udvikling, mens de resterende er fordelt ud over resten af verden.