Efter i årevis at have haltet langt efter både europæerne og japanerne er amerikanerne begyndt at få øje på sms-teknologiens lyksaligheder, skriver Financial Times.
Ifølge en ny opgørelse fra den amerikanske mobiloperatør-sammenslutning, CTIA, blev der på det amerikanske marked afsendt 48,7 milliarder sms-beskeder i de sidste seks måneder af 2005.
Det svarer til en stigning på 50 procent i forhold til første halvår af 2005, men CTIA kan ikke sætte fingeren på, hvad præcist den markante og ret pludselige stigning skyldes.
Mere end 40 procent er med
Ifølge undersøgelsen sender mere end 40 procent af de omkring 200 millioner amerikanske mobilabonneneter i dag sms-beskeder.
Også det er en markant stigning, i det under hver fjerde amerikanske mobilabonnent sendt så meget som en eneste sms-besked i 2003.
Fremgangen til trods er det amerikanske marked fortsat langt efter europæerne, hvor mere end 60 procent af mobilbrugerne ifølge avisen sender sms-beskeder.
Fremgangen på sms-området skyldes ikke mindst massive markedsførings-kampagner fra blandt andet de tre store mobilselskaber i landet, nemlig Verizon Wireless, Sprint Nextel og Cingular.
Tv-shows rykker
Cingular har blandt andet med stor succes som et af de første mobilselskaber i USA anvendt sms-afstemninger i forbindelse med et stort tv-show, hvilket har været en helt ny oplevelse for det amerikanske publikum.
Selv peger Cingular på de relativt høje priser som en af grundene til, at sms-trafikken har været sen til at lette i USA.
Samtidig har de teknologivante professionelle brugere og de unge tidligt haft adgang til mobile apparater til mail og andet, hvilket har sat en yderligere bremse på sms-udviklingen, hedder det.
Priserne er nu ved at være nede på et lavt niveau, i det flere mobiloperatører er begyndt at sælge sms-pakker med 200 månedlige beskeder for fem dollar eller små 30 kroner.