En ny variant af adware, der har fået betegnelsen "extorsionware", fører nu til en række sager anlagt af det amerikanske erhvervstilsyn og delstaten Washington. Det skriver InformationWeek.
Det drejer sig om software, som brugerne blev lokket til at downloade for at få adgang til en gratis prøveperiode hos en række filmtjenester.
Softwaren præsenterede imidlertid brugerne for popup-reklamer, der blev vist på skærmen mindst én gang hver time, og ikke kunne lukkes før efter 40 sekunder.
Reklamerne opfordrede kraftigt brugerne til at betale for at slippe for de trælse reklamer.
- Tusindvis af forbrugere har klaget. Folk har betalt mellem 100 og 600 kroner for at få popup-reklamerne til at stoppe, siger justitsminister Rob McKenna fra Washington til InformationWeek.
Metoden med at irritere brugerne, indtil de til sidst giver efter og betaler, er ny, men minder om eksempelvis de falske antispyware-programmer, der hævder at finde spyware selv på helt rene pc'er og forlanger, at brugeren køber den fulde version for at fjerne "spywaren".
Flere af de forbrugere, der har klaget, hævder endda, at de aldrig har downloadet noget i forbindelse med de pågældende filmtjenester.