Teleselskabet TDC Mobil har valgt at lægge den daglige drift og overvågning af forskellige tjenester ud til HP.
HP overtager ansvaret for teknisk udstyr, operativsystemer og applikationer.
- Tjenesterne kører på en gammel Tandem-platform, og da et par af vores folk forlod os, måtte vi træffe et valg. Enten at uddanne vores egne folk eller overlade opgaven til en ekstern leverandør, fortæller John Svensson, teknisk direktør hos TDC Mobil.
Ifølge Svensson er det faktisk kun HP og CSC, der herhjemme er i stand til at håndtere drift og overvågning af den gamle Tandem-platform, så valget stod mellem de to.
Et første skridt
HP's administrerende direktør Walther Thygesen ser aftalen som et første skridt for HP i Danmark til at få fodfæste på markedet for telecom-outsourcing.
- Vi laver i forvejen masser af outsourcing for eksempelvis Nokia og Ericsson, men kontraktmæssigt ligger disse aftaler i henholdsvis Finland og Sverige, siger HP's direktør, der er godt tilfreds med at få en dansk baseret teleoutsourcing i hus.
HP skal ifølge TDC Mobils tekniske direktør ikke forvente, at proppen nu ryger af flasken.
- Odren er ikke kæmpestor, og det er ikke begyndelsen på en outsourcing-flodbølge inden for telecom, siger John Svensson.
En gammel svend
Han vurderer, at HP’s danske telecom-kompetencecenter har både de lokale ressourcer og det internationale netværk, der skal til at løfte opgaven med at drive og servicere den aldrende Tandem-hardware.
- Vi udnytter vores ekspertise på internationalt plan og samarbejder samtidig med partnere i Danmark, siger Walther Thygesen.
HP Danmarks kompetencecenter har igennem flere år opbygget ekspertise indenfor telekommunikations-løsninger og -services.
Centret står i spidsen for udviklings- og implementeringsopgaver, både herhjemme og internationalt.