ESDH redder ministerium fra Muhammed-kaos

Det var lige til øllet, at Udenrigsministeriet nåede at færdig-implementere et nyt ESDH-system. Netop som systemet var klart, brød Muhammed-krisen ud. Det sparede medarbejderne for håndjournalisering af flere hundrede tusinder e-mail.

Mens Muhammed-krisens bølger er blevet til dønninger, glæder folkene i Udenrigsministeriets Dokumentationskontor sig over, at det netop var Mellemøstkontoret og andre berørte afdelinger med relation til krisen som i efteråret fik indført elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH).

Ellers havde personalet nemlig været nødt til at håndarkivere og journalisere flere hundrede tusinde indkomne mails i sagen.

Det fortæller Lars Karlsson, som er chef for Dokumentations-kontoret i Udenrigsministeriet.

Ministeriet startede overgangen til elektronisk arkiv i september 2005 og systemet - som CSC/ScanJour har leveret - blev færdigimplementeret i løbet af februar i år.

- Man kan sige, at det er heldigt, at vi havde fået systemet på plads, siger Lars Karlsson.

Tre millioner e-mail

Under de mest hektiske to uger af konflikten modtog ministeriet op mod tre millioner e-mail med relation til sagen.

Udenrigsministeriets it-afdeling frasorterede løbende spam, dubletter og forsøg på denial of service-angreb, hvilket altså har været den overvejende del af den enorme mailstrøm. Det oplyser it-chef i Udenrigsministeriet Lars D. Nielsen.

Herefter kunne Udenrigsministeriet arkivere næsten alt materiale i Muhammed-sagen elektronisk.

Alternativet havde været håndsortering og journalisering af de flere hundrede tusinde indkomne mails, som er såkaldt sagsdannende, og dermed skal journaliseres.

- Da bølgerne gik højest omkring ambassade-afbrændingerne modtog Dokumentationskontoret op imod 7.000-8.000 e-mails om dagen, siger Lars Karlsson.

Ingen pukkel

Med det elektroniske arkivsystem håndterede medarbejderne mailene løbende, så der ikke opstod en stor mailpukkel.

Lars Karlsson kan ikke oplyse det præcise omfang, men under normale omstændigheder journaliserer afdelingen langt mindre post.

- Vores ESDH-system har i høj grad været medvirkende til, at vi har kunnet magte denne opgave. Jeg tør ikke tænke på hvad vi skulle have gjort, hvis vi skulle have håndteret det hele papir, siger Lars Karlsson.

Mailbjerget ville have været uhåndterbart.

Lars Karlsson tør ikke sætte tal på, hvor meget tid ESDH- systemet har sparet, men sagens omfang slår selv kommunikationen omkring Tsunami-katastrofen, siger han.

Papir er besværligt

Før ESDH benhandlede ministeriet papirer på mere traditionel vis, hvilket kunne medføre store logistiske problemer.

Først endte tingene på papir, så blev de ekspederet ude i systemet, for derefter at vende tilbage til arkivet efter nogle måneder eller måske et år.

- Nu har vi datafangsten med det samme. Samtidig har vores task-force i forbindelse med tegning-sagen kunnet arbejde direkte i det elektroniske arkiv.

Medarbejderne havde også adgang om aftenen og i weekenden, og det betød meget, at de kunne arkivere deres dokumenter direkte i systemet med det samme, fortæller Lars Karlsson.

- Derfor har vi et meget bedre overblik over sagen, end vi ellers ville have haft, siger Lars Karlsson.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere