Canon Danmark har i denne uge fyret en række medarbejdere som følge af selskabets skrantende økonomi.
- Vi er i en økonomisk situation, hvor vi i går har været nødt til at afskedige 14 teknikere. Det er beklageligt, men også nødvendigt, siger administrerende direktør Henrik Møller-Christensen.
Fyringerne er en konsekvens af et endnu ikke offentliggjort tre-cifret millionunderskud for 2005 og udsigt til røde tal igen i 2006.
Ny direktør
Fyringsrunden er sat i gang af administrerende direktør Henrik Møller-Christensen, der tiltrådte jobbet ved årsskiftet efter en række år i Canons internationale forretning.
Canon Danmark beskæftiger 385 medarbejdere. De fyrede medarbejdere har været ansat som teknikere i Kolding, Århus og København.
Teknikerne har været tilknyttet Canons business-to-business-forretning, der fortsat taber penge - i modsætning den del af forretningen, der er knyttet til salg til privatforbrugerne. Den del er angiveligt vokset med 20 procent i 2005.
Taber penge
Canon har de seneste år været tynget af svigtende indtjening.
Selskabet kom ud af 2004 med et underskud på 31 millioner kroner efter omsætningen var faldet til 620 millioner kroner - et fald på cirka 300 millioner kroner på tre år.
Tallene for 2005 er endnu ikke offentliggjort, men der bliver tale om et nye millionunderskud, oplyser Henrik Møller-Christensen.
Fyringerne skal sammen med andre tiltag sikre, at Canon Danmark kan komme ud af 2006 med et mindre underskud end i 2005. Først i 2007 forventer Henrik Møller-Christensen overskud.
Utilfredse medarbejdere
Fyringerne blev i går annonceret på fællesmøder for teknikerne i henholdsvis København, Århus og Kolding.
Ifølge Computerworlds oplysninger har det skabt utilfredshed, at de fyrede ikke selv først blev orienteret men modtog beskeden blandt kollegaerne.
- Det er et ualmindeligt trist budskab at overbringe en medarbejder. Vi mener selv, at vi har håndteret det meget professionelt, siger Henrik Møller-Christensen.
- Vi har ikke orienteret medarbejderne én ad gangen, fordi vi mente, at det ikke ville være humant, at de enkelte medarbejdere skulle vente på at få beskeden, siger han.