Tegn på fremgang for Sonofon

Sonofon melder om stigende omsætning, stigende indtjening og flere kunder i 2005. Underskud på 324 millioner er vendt til et overskud i underkanten af et par hundrede millioner, siger administrerende direktør.

Sonofon tjente sidste år 293 kroner per kunde. Dermed skæppede de halvanden million kunder mere i den norskejede kasse end året før.

Samlet set har det Telenor-ejede firma vendt et bragende underskud på 324 millioner til et overskud på i underkanten af et par hundrede millioner kroner. Når alt er betalt.

- Mange har arbejdet hårdt i det sidste år for at få det til at lykkes, siger Henrik Clausen, administrerende direktør hos Sonofon og Cybercity.

Det er især skarp kontrol med omkostninger, fastholdelse af kunder og et fast blik på rekvisitionsomkostningerne som har vendt udviklingen.

Sonofons indtjening før skat og afskrivninger (EBITDA) i 2005 blev 1,09 milliard kroner mod 715 millioner kroner året før.

Nettoomsætningen steg fra 4,3 milliarder kroner til 4,8 milliarder kroner, mens det totale antal kunder voksede fra 1,4 millioner til 1,5 millioner i et år, som betød større omlægninger hos Sonofon.

Delfin på pension

Mest tydelig er pensioneringen af delfinen til fordel for det nye fælles Telenor-logo med et blåt trekløver.

- Det er et klart signal om, hvor vi er på vej hen som forretning. Det signalerer, at vi er en del af en international koncern, med de fordele som det fører med sig, siger Henrik Clausen.

Telenor har nemlig besluttet, at hele koncernen skal have et nyt fælles logo, der skal erstatte alle gamle logoer – også hos Cybercity, som Telenor sidste år købte for 1.4 milliarder kroner.

Med halvanden million kunder har selskabet hævet sin kundemasse yderligere siden 2004-regnskabet, hvor opkøb af CBB Mobils 276.000 kunder hævede tallet betragteligt.

Yderligere forbedring

Det interessante for teleselskaberne er imidlertid det såkaldte ARPU-tal, der dækker over omsætning per kunde per måned. Her stiger tallet fra 208 til 225 kroner.

Sonofon arbejder løbene på at forbedre ARPU. Det sker ved at introducere nye produkter, som motiverer kunderne til at droppe den faste telefonlinie.

2005 var alt i alt et spændende år for det store teleselskab. Ud over at ansætte ny topchef investerede Sonofon i en 3G licens til 533 millioner kroner.

Det var noget mere end minimumsprisen på 430 millioner kroner, men mindre end den knap en milliard kroner, som konkurrenterne Telia, TDC og mobilselskabet 3 har betalt for deres licenser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere