Fastnetkunderne hos TDC må igen væbne sig med tålmodighed, hvis de gerne vil skifte til IP-telefoni og spare på telefonregningen - med mindre de er villige til at skifte selskab.
TDC har nemlig atter udskudt lanceringen af IP-telefoni til alle selskabets fastnetkunder, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
- Vi har stort ingen efterspørgsel. Derfor oplever vi heller ikke noget pres fra kunderne for at lancere IP-telefoni netop nu, siger Kim Frimer, administrerende direktør for TDC's fastnetforretning, til avisen.
TDC Kabel TV lancerede IP-telefoni til sine kunder i foråret, men Computerworld beskrev i november, hvordan selskabet efter et halvt år kun havde omkring 800 kunder.
Dermed sad TDC kun på én procent af de samlede 78.000 IP-telefonikunder i Danmark, en uvant situation for den tidligere monopolvirksomhed.
I denne uge har TDC dog meldt om succes i datterselskabet Dansk Kabel TV, der har fået omkring 5.000 IP-telefoni-kunder siden lanceringen i september.
Alligevel mener TDC, at der er langt op til IT- og Telestyrelsens udmelding om, at en million danskere ville benytte IP-telefoni i 2005.
Samtidig mener TDC, at kvaliteten endnu ikke er god nok, når man bruger en dataforbindelse til at sende opkaldet.
- Tingene skal virke, når røret løftes. Derfor skal det IP-produkt, vi sender på gaden, være på højde med den kvalitet, folk kender i dag. Og så vil vi hellere lancere for eksempel to måneder senere end planlagt, hvis det er nødvendigt, siger Kim Frimer til Jyllands-Posten.
Til erhvervslivet har IP-telefoni været en bragende succes, og TDC sidder sammen med IBM på 80 procent af det danske marked ifølge tal fra analysehuset IDC.