Danware har købt 50 procent af aktierne i den aalborgensiske softwarevirksomhed EnoLogic.
Med købet overtager Danware rettighederne til EnoLogics kerneprodukt, som er et billedfilter til internettet. Filteret kan via kunstig intelligens identificere og frasortere hjemmesider med uønsket indhold som eksempelvis porno og vold.
Produktet findes i to udgaver – en til virksomheder og en til hjemme-pc’er. Virksomhedsudgaven kan ud over at forhindre besøg på uønskede hjemmesider også finde filer med uønsket indhold på virksomhedens servere og arbejdsplads-pc'er, som for eksempel musik og billeder.
EnoLogics software er primært blevet solgt i Danmark, og Danware vil nu markedsføre produkterne internationalt. Danware ønsker med opkøbet at skabe fornyet vækst ved at investere i lovende teknologiselskaber og øge deres salg internationalt.
Selskabet vurderer, at behovet for beskyttelse imod hjemmesider med uhensigtsmæssigt eller anstødeligt indhold i dag er større end nogensinde og forventer, at investeringen allerede fra næste år vil påvirke Danwares omsætning positivt
EnoLogic beskæftiger to medarbejdere, som begge fortsætter i Danware-regi.