Warcraft-pest kan give ny viden om epidemier

Spillernes reaktioner på udbrud af virtuelle sygdomme, som det skete for nylig i spillet World of Warcraft, kan måske give værdifuld viden om, hvordan epidemier i den virkelige verden skal tackles.

Online-rollespillet World of Warcraft blev for nylig hærget af et virtuelt udbrud af en sygdom, som slog et utal af spillernes helte ihjel.

For spillerne var sygdommen en fejl i spillet, som kun var en kortvarig gene.

Men for forskerne, der vil vide mere om, hvordan befolkningen reagerer på en epidemi, kan den virtuelle pest være lærerig. Det skriver nyhedstjenesten CNet.

Spillernes reaktioner online afspejler i mange andre henseender, hvordan de ville reagere i den virkelige verden.

- Ligesom en virus i den virkelige verden har instruktioner for dens opførsel lagret i dens DNA, så har du også i den virtuelle verdens epidemier et stykke kode, der instruerer sygdommen i, hvad den skal gøre, siger lektor Yasmin Kafai fra UCLA til CNet.

Hun ser virtuelle verdener som World of Warcraft som glimrende laboratorier til at studere, hvordan folk opfører sig, når de støder på et udbrud.

Spillerne i World of Warcraft fandt ud af, at pesten kun spredtes inden for en kort afstand af de spilpersoner, der bar sygdommen. Derfor lærte de at holde sig væk fra de personer, der var smittebærere.

Sygdommen var ikke oprindeligt programmeret til at være en pest, der skulle hærge byerne i World of Warcraft. Der var tale om en magisk sygdom, som var en del af en kamp for spilpersoner på spillets højeste niveau.

En programmeringsfejl betød imidlertid, at spillerne kunne tage sygdommen med sig gennem de tamme dyr, de kan få til at slås for sig.

Dermed kom sygdommen til de store byer, hvorefter den kunne sprede sig mellem spillerne. Udgiveren af World of Warcraft, Blizzard, har siden ændret sygdommen for at undgå, at spillerne spreder den for at genere dem, der spiller på spillets lavere niveauer.

Et af de aspekter ved en virtuel epidemi, som forskerne kan lære af gennem online-spillene, vil være hvordan information om sygdommen og forholdsregler over for den spreder sig mellem spillerne.

I de virtuelle spilverdener er det let at overvåge kommunikationen og på den måde finde mønstre, der kan bruges til at forbedre kommunikationen i tilfælde af en epidemi i den virkelige verden.

- Hvordan får vi information ud til folk? Det er et stort problem at få oplysningerne ud til folk i rette tid og med den rigtige information, siger lektor i medicin Alan Tice fra University of Hawaii til CNet.

En anden amerikansk forsker, Nina Fefferman fra Tufts University, har i kølvandet på Warcraft-pesten forslået at gennemføre et mere planlagt studie i samarbejde med en spiludgiver, skriver CNet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S