Sælger Leif Sørensen kom til at hænge på en mobilregning på 14.215 kroner, da arbejdsgiveren Medicotech gik konkurs.
Det får nu Leif Sørensen til i Månedsmagasinet Sælgeren at råde andre ansatte til at lade arbejdsgiveren overtage abonnementet på arbejdstelefonen eller på anden måde sikre, at arbejdsgiveren rent faktisk betaler regningerne.
Da Leif Sørensen i 2001 blev ansat i Medicotech aftalte han med arbejdsgiveren, at han skule benytte sin egen mobiltelefon, men at regningerne skulle sendes til arbejdsgiveren.
Det fortryder han bittert i dag. En fejl i TDC's faktureringssystem betød, at ubetalte mobilregninger - uden Leif Sørensens vidende - hobede sig op i Medicotech, der var kommet i økonomiske vanskeligheder.
Da Medicotech gik konkurs, dumpede regningerne i stedet ind af brevsprækken hos en forundret Leif Sørensen.
- Jeg anede ikke, at firmaets økonomi skrantede, siger Leif Sørensen til Månedsmagasinet Sælgeren.
TDC oplyser, at ubetalte regninger normalt prompte følges op med rykkere, og at telefonen lukkes inden for en måned, hvis betalingen fortsat udebliver.
Leif Sørensen forstår derfor ikke, at TDC hverken lukkede telefonen eller sendte rykkere til ham, da arbejdsgiveren ikke længere betalte regningerne.
TDC forklarer de manglende rykkere med en fejl ved overgangen til et nyt faktureringssystem i 2002. Trods fejlen fastholder TDC kravet mod Leif Sørensen.
Lederen af TDC's juridiske afdeling, advokat Christian Voetmann, siger til Månedsmagasinet Sælgeren, at udsendelsen af rykkerbreve først og fremmest er en service i forhold til kunderne.
- Så selv om vi har begået en fejl, og først har rykket Leif Sørensen senere end normalt, er kunden ifølge abonnementsvilkårene stadig juridisk forpligtet til at betale, siger Christian Voetmann.
Han erkender dog, at der i den konkrete sag er ydet for dårlig kundeservice og oplyser endvidere, at TDC's indkøringsproblemer med regningssystemet er løst.