Teleselskabet Tele2 fik tirsdag i Sø- og Handelsretten medhold i en sag anlagt af Forbrugerombudsmanden mod teleselskabet for overtrædelse af markedsføringsloven.
Sagen var anlagt efter Tele2 i 2003 på eksempelvis stationer og i indkøbscentre havde solgt teleabonnementer på en måde, der efterfølgende fik flere forbrugere til at klage over selskabet.
Ifølge jurist Christina Holst Riis hos Forbrugerombudsmanden skrev mange forbrugere under på blanketten fra Tele2 i den tro, at de ville modtage yderligere materiale om teleselskabets tilbud.
Blanketten var imidlertid en aftale om at skifte teleselskab til Tele2.
- Vi mente, at blanketten var vildledende, men det har retten nu afgjort, at den ikke har været, siger Christina Holst Riis.
Ifølge Christina Holst Riis blev der i rettens afgørelse lagt vægt på, at det ved en gennemlæsning af blanketten måtte være klart for forbrugerne, at der var tale om en aftale om skift af teleselskab.
- Vi tager til efterretning, at Sø- og Handelsretten mener, at det er op til den enkelte at læse blanketter ordentligt igennem, før man skriver under på dem. Også selv om situationen er, at blanketten bliver præsenteret af en sælger, man møder på gaden, siger Christina Holst Riis.
Ifølge Christina Holst Riis har teleselskabets sælgere i flere tilfælde givet fejlagtige oplysninger til forbrugerne om blankettens indhold. Blandt andet blev det oplyst, at det ikke var bindende at skrive under på blanketten.
Det forhold har dog ikke indgået i sagen ved Sø- og Handelsretten, fordi man hos Forbrugerombudsmanden ikke fra begyndelsen var opmærksom på det.