Udbredelsen af nethandel hæmmes af en ufleksibel distribution af de købte varer, når de skal leveres til kunderne.
Det mener organisationen Dansk Handel og Service (DHS), der vil sætte fokus på at få udviklet en bedre distribution af varer købt på nettet.
- Det er ikke optimalt, når man køber en vare på nettet i stedet for i butikscentret, men alligevel skal en tur i butikscentrets posthus for at stå i kø for at få det købte udleveret, siger konsulent Lars Quistgaard Bay, DHS.
Han efterlyser produktudvikling og mere fleksibilitet hos eksempelvis Post Danmark, der sidder tungt på markedet for distribution af pakker i Danmark.
- Vi skal tænke i mere fleksible alternativer. Måske skal det være muligt at hente sine netindkøb på en døgnåben tankstation i stedet for på posthuset, siger Lars Quistgaard Bay.
Hos Forbrugerrådet efterlyser man af hensyn til forbrugerne også en mere fleksible distribution af varer købt på nettet.
- Det er vigtigt, at alternativerne til Post Danmark bliver mere udbredt. Det skal ikke holde folk fra at handle på nettet, at de ikke kan få leveret varer eksempelvis om aftenen, hvor folk er hjemme, siger jurist Anette Høyrup, Forbrugerrådet.