Det offentliges krav om udelukkende at modtage elektroniske fakturaer har medført flere overskridelser af leverandørers betalingsfrister.
Det fremgår af et svar fra finansminister Thor Pedersen (V) til Det Radikale Venstres digitaliseringsordfører Morten Østergaard.
Ministeren formoder ifølge sit svar, at problemerne med indførelsen af e-faktura har medført en stigning i antallet af rykkere til det offentlige for manglende betalinger.
Thor Pedersen skriver også, at der ikke er tvivl om, "at flere firmaer har oplevet problemer med at få deres fakturaer helt igennem til modtagelse i forbindelse med indkøringsperioden i foråret."
Systemfejl og it-problemer
Computerworld har tidligere beskrevet, hvordan eksempelvis Beskæftigelsesministeriet ikke har været i stand til at overholde private leverandørers betalingsfrister efter indførelsen af e-faktura.
Ifølge ministerens svar til Morten Østergaard kan problemerne hos det offentlige skyldes flere forhold. Blandt andet "systemfejl hos myndighederne, fx i it-systemer eller arbejdsgange."
Ansvaret for den type fejl påhviler ifølge finansministeren de enkelte myndigheder.
Ifølge ministerens oplysninger er omfanget af problemerne med e-faktura reduceret på nuværende tidspunkt.
Samme tendens ser brancheorganisationen HTS (Handel, Transport og Service) efter en ny undersøgelse blandt 1.100 virksomheder.
Ifølge HTS viser undersøgelsen, at et flertal af virksomhederne nu mener, at e-faktura fungerer tilfredsstillende. En tredjedel oplever imidlertid fortsat væsentlige problemer.
Dårlig forberedelse
HTS mener, at problemerne med e-faktura skyldes, at indførelsen ikke blev godt nok forberedt.
Det offentlige var ifølge HTS ikke selv parat, og leverandørerne havde ikke tid nok til at få de tekniske løsninger på plads, før kravet om elektronisk faktura fra alle leverandører blev indført i februar.
- HTS anbefaler på baggrund af undersøgelsen, at offentlige myndigheder i fremtiden forbereder nye virksomhedsrettede digitale løsninger langt mere grundigt end det var tilfældet med e-faktura, udtaler direktør i HTS, Michael Svane, i en pressemeddelelse.
- Et væsentligt krav må være, at virksomhederne får en acceptabel tidsfrist til at tilpasse deres it-systemer til myndighedernes nye krav, mener han.