Introduktionen af Business Intelligence hos trafikoperatøren Arriva har hjulpet til at skabe færre forsinkelser og flere tog og busser til tiden.
Arrivas er landets største operatør af kollektiv trafik og har efter en periode med mange uregelmæssigheder øget brugen af Business Intelligence til at måle og styre virksomheden.
Ifølge virksomhedens koncerndriftsdirektør Michael Nørgaard Jensen har øget brug af Business Intelligence gjort det muligt at styre virksomheden langt mere effektivt end tidligere via Key Performance Indikators og Benchmarking.
Med nøgletallene kan Arrivas ledelse eksempelvis sammenligne alle Arrivas værksteder eller udgifterne til vedligeholdelse af busserne og på den måde finde den bedste løsning.
Ifølge Michael Nørgaard Jensen er Arriva endvidere begyndt at kigge mere på tendenser i nøgletallene for hurtigt at kunne gribe ind, hvis noget afviger fra det forventede.
Business Intelligence-løsningen hos Arriva er leveret af konsulentfirmaet Accobat og består af værktøjer fra Targit og Temtec.
Tidligere benyttede Arriva en lang række værktøjer til at indsamle data fra selskabets flere end 10 forskellige basissystemer.
Det betød ifølge Michael Nørgaard Jensen, at der ofte manglede sammenhæng og overblik, når der skulle træffes beslutninger.