KMD har kastet sig ind i kampen om erhvervskunderne med et it-projekthus med 135 ansatte, der skal skabe selskabet et reelt alternativ til rollen som leverandør af it til kommunerne.
- KMD skal have et ben mere at stå på. Vi forventer en stadig mere hidsig konkurrence på det kommunale marked de kommende år, siger kommunikationsdirektør Anders Rosbo, KMD.
Han afviser, at KMD går efter at kapre flere erhvervskunder for at gøre selskabet mere salgbart for de kommunale ejere i Kommunernes Landsforening.
Det drejer sig ifølge Anders Rosbo om at sikre KMD's fremtid som en sund forretning, når selskabet eksempelvis etablerer et it-projekthus med fokus på markedet uden for kommunerne.
Første kontrakt på plads
KMD's it-projekthus blev etableret i april og landede tirsdag den første større kontrakt, der sikrer KMD et tocifret millionbeløb på outsourcede it-opgaver fra benzinselskabet Q8.
- Vi tror på en aggressiv vækst i projekthuset, der skal bidrage væsentligt til KMD's målsætning om at nå en milliard kroner i omsætning uden for det kommunale marked i løbet af tre år, siger konsulent- og projektdirektør Jon Johnsen, KMD.
Han står i spidsen for projekthuset, der forventes i løbet af to-tre år at nå en årlig omsætning på 350 millioner kroner med knap 300 medarbejdere.
Flere it-projekter
KMD har allerede i dag en omsætning på mere end en halv milliard kroner som leverandør af it-ydelser uden for det kommunale marked.
En del af de eksisterende opgaver flyttes til it-projekthuset, der på længere sigt skal stå for eksempelvis KMD's opgaver med statens Nemkonto-system.
- Projekthuset samler enheder i KMD's organisation, der i forvejen arbejder med it-projekter. Det er opgaver, som kræver en anden tilgang og styring end KMD's traditionelle udvikling af it-systemer til kommunerne, siger Jon Johnsen.