Artikel top billede

(Foto: Stibo Systems/PR)

Strategiskift hos aarhusiansk software-leverandør bærer frugt: "Det peger positivt ind i fremtiden"

Master Data Management-leverandøren Stibo Systems fortsætter med nye salgsrekorder.

Omlægningen til en abonnementsmodel skrider fremad hos den aarhusianske Master Data Management (MDM)-leverandør Stibo Systems.

I det netop fremlagte årsregnskab kan selskabet fremvise en vækst i omsætningen på knap fem procent, så den nu lyder på 1,1 milliarder kroner.

Det fremgår det af selskabets regnskab.

Men den tilbagevendende omsætning (ARR) steg med 19 procent, mens salget af software as a service (SaaS) voksede med 15 procent.

To nøgletal, der glæder administrerende direktør Adrian Carr, fordi det underbygger den transformation det over 200 år gamle selskab intensiverede, da han overtog roret for knap tre år siden.

"Vi har udviklet os til en Software as a Service (SaaS)-virksomhed og da vi de sidste fire år har investeret markant i at omstille vores forretningsmodel, så glæder vi os især over den store vækst indenfor SaaS-omsætningen, som er tilbagevendende (19 procent). Det peger positivt ind i fremtiden,” udtaler Adrian Carr, CEO for Stibo Systems i en pressemeddelelse fra selskabet i forbindelse med regnskabet.

Kæmpe kunder i porteføljen

Som mange andre virksomheder tilbyder Stibo Systems opbevaring af den konstant voksende mængde data i skyen.

Stibo Systems er blevet Microsoft-partner, og omlægningen til cloud-baserede salg koster en smule på driftsresultatet, som lander på 119,4 millioner kroner modsat 125 millioner kroner året før.

"Vores forventninger til udviklingen i de kommende år fortsætter med at være positive, da vores virksomheder er godt positionerede til at imødegå de omfattende digitale forandringer der finder sted globalt," lyder det fra Torben Brandt Munch, bestyrelsesformand for Stibo Software Group.

En MDM-leverandør forsøger at systematisere en del af den kæmpe mængde data, som virksomheder genererer i alle led af værdikæden.

Det er lidt en niche, som blandt andet ses ved Stibo Systems’ kunder, som tæller nogle af de største virksomheder på verdensplan som Coca Cola, Siemens, Adidas og Toyota.

Stibo Systems er ejet af en dansk fond, som også ejer Stibo DX der leverer it-løsninger til mediebranchen.