Opdateret: Selskabet bag det voldsomme pc-spil Gangland er selv på vej til at miste livet.
World Simulation Software - der indtil september sidste år hed Media Mobsters - er nemlig taget under konkursbehandling af Sø- og Handelsretten.
En af selskabets tre stiftere og direktører, Adam Gregersen, ønsker ikke at udtale sig om konkursen, men henviser i stedet til konkursboets kurator fra advokatfirmaet Kromann Reumert.
Her fortæller advokat og partner Søren Aamann Jensen, at der er tale om pengemangel.
- Selskabets gæld er for tyngende i forhold til dets løbende indtægter. Det har primært produceret ét spil, og indtægterne derfra er simpelthen kommet for langsomt i forhold til udviklingsomkostningerne, siger han.
Selskabet skød sig ind i det danske spil-miljø, da det sidste år lancerede pc-spillet Gangland, hvor målet var et salgstal på 300.000 spil.
Blot 70.000 solgte spil skulle dog være nok til at tjene investeringen hjem.
Media Mobsters, som selskabet dengang hed, var i første omgang tæt på at hente kapital fra Microsoft, men endte med det noget mindre spilforlag Whiptail Interactive.
Aftalen betød en mindre direkte økonomisk støtte, men til gengæld en større del af overskuddet, hvis spillet solgte godt. Noget tyder på, at det ikke har været tilfældet.
Media Mobsters fik sidste år et overskud på omkring 700.000 kroner, og planen var at pengene fra det første spil skulle bruges til at udvikle Gangland 2, som også gerne skulle udkomme til spilkonsoller.
Senest har selskabet med omkring 15 ansatte kastet sig over spil til Nintendos håndholdte spilkonsol Gameboy, blandt andet gennem udviklingsopgaver for den danske spildistributør K.E. Media.
Samtidig har Media Mobsters en fortid i brætspil, som stadig har været en del af forretningen.
Navnet Media Mobsters blev droppet i september sidste år til fordel for navnet World Simulation Software og Bigfoot Games for at ikke at blive forbundet med mafiaen og rene skydespil.