Køb en tom bærbar, udstyr den selv med harddisk, ram og processor og klistr så dit eget logo på.
Det er tilbuddet til danske it-forhandlere fra den vestjyske it-distributør Data Team, som i det seneste regnskabsår nærmede sig 100 millioner kroner i omsætning og nu satser på hele Norden.
? Vi har vækstmål, og vi er også begyndt at satse i Norge. Vores mål er helt klart, at vi vil ud og have flere byggere i Norden, altså dem som bygger deres egne bærbare, siger administrerende direktør Eilif Lytje.
Syv års samarbejde
Data Team har i syv år samarbejdet med den østasiatiske pc-producent Mitac.
Mitac leverer pc?er uden harddisk, ram og CPU, og de sendes videre til flere store danske it-forhandlere, som konfigurerer dem og sælger dem under eget navn.
Samtidig har Data Team med 17 ansatte bygget sine egne Mitac-pc?er, som er solgt videre til forhandlere, der bare vil have et færdigt produkt.
Det fik for to måneder siden Data Team til at lancere sit eget varemærke, Genex, så distributøren er mindre afhængig af andres varemærker og derfor kan skifte leverandør, hvis det bliver nødvendigt.
? Strategien er, at vi ikke skal være afhængige af et enkelt produkt, når vi sætter vores eget navn på dem. Det gør os mere fleksible, når vi er ude at købe ind, fortæller Eilif Lytje.
Varemærket Genex skal ikke bare bruges til pc?er, men også til dvd-afspillere, MP3-afspillere og pc-udstyr som mus og tastaturer. Samtidig vil Data Team i gang med at importere og sælge LCD-fjernsyn under eget navn.
? Man ser nærmest en sammensmeltning i branchen, hvor radio, tv og computere før var delt op. Vi er begyndt at tage det ind for at få et bredt sortiment til vores forhandlere, siger Eilif Lytje.
Data Team har omkring 200 aktive forhandlere, og Eilif Lytje forventer at sælge omkring 10.000 bærbare pc?er i år.
Presset på prisen
Det udgør kun en lille del af det danske marked, hvor IDC forventer, at der i år bliver solgt op mod 400.000 bærbare. Pc-analytiker Anders Elbak ser dog en fremtid i barebone-pc?erne.
? Det er blevet noget lettere at have med de her produkter at gøre. Intel har lavet nogle specifikationer på barebones, som gør det lettere for lokale distributører at sætte ordentlige produkter sammen, siger han.
Anders Elbak advarer dog samtidig mod, at de er presset på prisen, fordi det i dag er muligt at købe en mærkevare-bærbar for under 5.000 kroner.
Hos Data Team udgør salget af bærbare næsten halvdelen af omsætningen, som i det netop afsluttede regnskabsår nærmede sig 100 millioner kroner og sikrede et overskud på to millioner kroner.
Nyt katalog
For at skabe yderligere vækst har Data Team sendt et nyt katalog til norske it-forhandlere, mens selskabet vil i gang med at reklamere i svenske medier til efteråret.
Strategien om kun at gå gennem forhandlere og ikke sælge direkte til slutbrugerne ligger helt klar.
? Vi er ikke gearet til at gå ud til slutbrugerne. Du må ikke have to ben at stå på i dag, for forhandlerne vil ikke være med til, at du står og sælger ud ad bagdøren, mener Eilif Lytje.