Et underskud på knap seks millioner kroner og en næsten halveret omsætning var det meget målbare resultat af, at it-firmaet IMS Learning i 2004 omlagde strategien.
Firmaet arbejder med e-læring og valgte at gå fra salg af konsulentydelser til at fokusere på softwareproduktet Powerlearn, som gør det muligt for firmaer selv at skabe deres egen e-læring.
- Vi laver en satsning på en helt ny forretningsmodel, og det gør vi selvfølgelig efter at have lyttet grundigt til kunderne. Vi hører kunderne sige, at de vil lave mere e-læring selv, fortæller administrerende direktør Søren Sander.
10 fyret sidste år
Som en konsekvens blev 10 konsulenter fyret i august sidste år, så der i dag kun 11 fastansatte tilbage i virksomheden.
Målet med den nye strategi er at nå langt flere virksomheder, som gerne vil bruge e-læring, men ikke er klar til betale en halv million kroner for at få specialudviklet et forløb til medarbejderne.
IMS Learning A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 10,4 | 18,2 |
Resultat af primær drift (EBIT) | -5,7 | 0,5 |
Resultat før skat | -5,7 | 0,7 |
Resultat | -5,7 | 0,5 |
Egenkapital | 1,9 | 7,7 |
Antal ansatte | 22 | - |
Han mener, at den nye forretningsmodel er skalerbar, så IMS hurtigt kan tage mange flere kunder ind.
Allerede i år forventer Søren Sander, at der igen er sorte tal på bundlinjen, selvom det danske marked for e-læring i flere år har skuffet, og gennembruddet stadig venter på sig.
- Vi har positive forventninger til os selv og markedet i år, men det er med et vist forbehold. Flere virksomhed vil bruge e-læring, men de investerer også mindre i det gennemsnitlige produkt, mener han.
Ifølge Søren Sander kan markedet sammenlignes med det tidspunkt, hvor folk gik fra at programmere deres egne hjemmesider til at bruge et system til webstyring (CMS).