TOPNYHED:Visma gør klar til at overtage børsnoterede Penneo - aktien stiger over 100 procent

Danske mobilspil satser dyrt på 3D

To danske spilfirmaer forsøger at komme fremtiden i møde ved at lancere mobilspil med 3D-grafik, selvom de er langt dyrere at udvikle og kun virker til få mobiltelefoner. Håbet er, at spil som Olsen Banden i 3D alligevel vil få mobilbrugerne til at investere.

Spil til mobiltelefoner er et marked i voldsom vækst, og en række danske firmaer kæmper for at tage deres del af væksten.

Nu forsøger to danske firmaer at høste erfaringer og skabe et hul til konkurrenterne ved at lancere spil med 3D-grafik til mobiltelefonen, selvom 3D-spillene er dyre at udvikle og kun virker til få telefoner.

Det ene af spillene kommer fra nordjyske Progressive Media, der ved årsskiftet blev et fuldt kommercielt produkt, efter stifterne et par år havde skabt mobilspil som et deltidsprojekt.

- 3D-titler giver mere frihed til design og stærkere grafiske ressourcer. Vi gør det for at få noget erfaring i et marked, som kommer til at dominere mere og mere samtidig med, at avancerede telefoner bliver mere udbredt, siger direktør Thomas Nielsen.

Flere hestekræfter

En af udfordringerne for 3D-spillene er, at de kræver flere hestekræfter, hvilket begrænser antallet af mobiltelefoner, hvor de fungerer.

De er samtidigt dyrere at udvikle, og ifølge Thomas Nielsen koster det nemt over en halv million kroner at udvikle et 3D-mobilspil. Selskabets første 3D-spil hedder Fatal Arena og er i spilgenren beat'em'up.

- Vi har gjort meget for at holde budgettet lavt på det her spil, men udviklingsomkostningerne vokser voldsomt på samme måde som på de traditionelle spilkonsoller, siger han.

Omkostningerne til at udvikle mobilspil fik allerede for flere år siden den danske spilproducent og -distributør Sandager Small Games til at søge til Ukraine, hvor der i dag er 10 ansatte.

Firmaet har i porteføljen allerede to 3D-spil, som begge sælger godt.

Bygger egen 3D-motor

Hertil kommer, at folkene i Ukraine har udviklet en 3D-motor, som fremover skal bruges til at skabe Sandagers egne 3D-mobilspil. Det første spil bliver "Olsen Banden i Jylland", som lanceres i næste uge.

Administrerende direktør Michael Buch mener, at markedet lige nu er begrænset, men han ser store vækstmuligheder.

- Fremover vil alle telefoner, der kommer ude, mere eller mindre have 3D-generator, og der sker en udvikling, hvor spillene bliver mere og mere avancerede, og efterspørgslen er også efter større og tungere spil, siger han.

Han lægger dog vægt på, at 3D kun skal bruges, hvor det passer til det enkelte mobilspil. Mange spil vil således være bedre egnet til traditionel 2D.

Søger kapital

På trods af den hårde konkurrence fik Sandager Small Games i 2004 et overskud på en kvart million kroner, og ifølge Michael Buch er væksten på 10 til 15 procent fra måned til måned.

Hvor en stor del af forretningen hos Sandager Small Games består i at distribuere andre spil, nøjes man hos nordjyske Progressive Media med at udvikle spil.

Selskabet har indtil videre produceret fem traditionelle spil, som hver er solgt i mere end 50.000 eksemplarer. Det nye 3D-spil er ikke udviklet fra bunden, men baseret på teknologi fra svenske Synergenix.

De fire fastansatte ejer selskabet, men direktør Thomas Nielsen undersøger for tiden muligheden for at tiltrække ekstra kapital, så væksten kan ske hurtigere.

Relevante link

3D-mobilspillet Fatal Arena fra Progressive Media




IT-JOB

Danske Andelskassers Bank A/S

IT-konsulent

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Karrieremulighed inden for cybersikkerhed
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere