Spil til mobiltelefoner er et marked i voldsom vækst, og en række danske firmaer kæmper for at tage deres del af væksten.
Nu forsøger to danske firmaer at høste erfaringer og skabe et hul til konkurrenterne ved at lancere spil med 3D-grafik til mobiltelefonen, selvom 3D-spillene er dyre at udvikle og kun virker til få telefoner.
Det ene af spillene kommer fra nordjyske Progressive Media, der ved årsskiftet blev et fuldt kommercielt produkt, efter stifterne et par år havde skabt mobilspil som et deltidsprojekt.
- 3D-titler giver mere frihed til design og stærkere grafiske ressourcer. Vi gør det for at få noget erfaring i et marked, som kommer til at dominere mere og mere samtidig med, at avancerede telefoner bliver mere udbredt, siger direktør Thomas Nielsen.
Flere hestekræfter
En af udfordringerne for 3D-spillene er, at de kræver flere hestekræfter, hvilket begrænser antallet af mobiltelefoner, hvor de fungerer.
De er samtidigt dyrere at udvikle, og ifølge Thomas Nielsen koster det nemt over en halv million kroner at udvikle et 3D-mobilspil. Selskabets første 3D-spil hedder Fatal Arena og er i spilgenren beat'em'up.
- Vi har gjort meget for at holde budgettet lavt på det her spil, men udviklingsomkostningerne vokser voldsomt på samme måde som på de traditionelle spilkonsoller, siger han.
Omkostningerne til at udvikle mobilspil fik allerede for flere år siden den danske spilproducent og -distributør Sandager Small Games til at søge til Ukraine, hvor der i dag er 10 ansatte.
Firmaet har i porteføljen allerede to 3D-spil, som begge sælger godt.
Bygger egen 3D-motor
Hertil kommer, at folkene i Ukraine har udviklet en 3D-motor, som fremover skal bruges til at skabe Sandagers egne 3D-mobilspil. Det første spil bliver "Olsen Banden i Jylland", som lanceres i næste uge.
Administrerende direktør Michael Buch mener, at markedet lige nu er begrænset, men han ser store vækstmuligheder.
- Fremover vil alle telefoner, der kommer ude, mere eller mindre have 3D-generator, og der sker en udvikling, hvor spillene bliver mere og mere avancerede, og efterspørgslen er også efter større og tungere spil, siger han.
Han lægger dog vægt på, at 3D kun skal bruges, hvor det passer til det enkelte mobilspil. Mange spil vil således være bedre egnet til traditionel 2D.
Søger kapital
På trods af den hårde konkurrence fik Sandager Small Games i 2004 et overskud på en kvart million kroner, og ifølge Michael Buch er væksten på 10 til 15 procent fra måned til måned.
Hvor en stor del af forretningen hos Sandager Small Games består i at distribuere andre spil, nøjes man hos nordjyske Progressive Media med at udvikle spil.
Selskabet har indtil videre produceret fem traditionelle spil, som hver er solgt i mere end 50.000 eksemplarer. Det nye 3D-spil er ikke udviklet fra bunden, men baseret på teknologi fra svenske Synergenix.
De fire fastansatte ejer selskabet, men direktør Thomas Nielsen undersøger for tiden muligheden for at tiltrække ekstra kapital, så væksten kan ske hurtigere.
Relevante link