Efter flere års opbygning af et landsdækkende Tetra-netværk er Hans Damm-selskabet Tetrastar klar til at gå kundejagt.
Derfor har selskabet som ny administrerende direktør ansat 55-årige Jørgen Brodersen, der kommer fra en stilling som afdelingschef i TDC, hvor han har været ansat i en årrække.
- Det vigtige i det nye job er, at Tetrastar er en operatørvirksomhed, og jeg kommer netop fra en operatørvirksomhed. Jeg ved noget om leveringstider, oppetider og serviceaftaler - alt hvad der er kunderelateret, siger Jørgen Brodersen.
Senest har han arbejdet i TDC's installationsforretning, hvor han var ansvarlig for produktionsstyringen inden for ADSL, ISDN og fejlretning.
Kunder i nettet
I Tetrastar kommer han til et selskab, som har brugt de seneste år på at opbygge et Tetra-netværk, der dækker knap 75 procent af landet.
Nu handler det om at få kunder på nettet, og de skal blandt andet findes inden for transportsektoren og sikkerhedsbranchen. For Jørgen Brodersen personligt handler det samtidig om at vise sit værd uden for TDC-koncernen.
Udfordringen bliver at overbevise kunderne om at skifte til mobilteknologien Tetra, som modsat traditionel mobiltelefoni, GSM, giver mulighed for prioritering af opkald og gruppeopkald.
- Vi er ved at indgå samarbejde med applikationshuse. Vi skal ikke sælge abonnementer til enkeltkunder, vi skal sælge applikationer. Det kan være til vagtselskaber, hvor man nøjagtigt vil vide, hvor ens vagt har været. Hvis han er blevet overfaldet, fortæller applikationen, at nu ligger han ned, fortæller Jørgen Brodersen.
Tetrastar er ejet af Hans Damm Research, som også ejer Damm Cellular Systems, der producerer Tetra-master. Dem har Tetrastar indtil videre opsat 61 af for at nå knap 75 procents dækning af landet.
To Tetra-licenser
Der er to danske Tetra-licenser, og Tetrastar har fået den, der er henvendt til det civile marked, mens konkurrenten Motorola gennem selskabet Tetranet har fået den, der er beregnet på beredskabet.
På grund af politikernes tøven med at tage en beslutning om Tetra, har Motorola valgt at satse på det civile marked indtil videre, og Tetrastar er også klar til at gå ind på Motorolas domæne.
- Vi bliver nødt til at tage en markedsandel inden for beredskabet. Vi forventer, at man inden for de nærmeste år tager en beslutning om Tetra-teknologien, for i andre lande har man truffet en beslutning, siger Jørgen Brodersen.
I første gang handler det for Tetrastar om at få testkunder på netværket. Samtidig skal markedsføringen op i gear, og selskabet forventer således at være klar med en helt ny hjemmeside i løbet af et par uger.