Danskernes brug af de indbyggede kameraer i deres mobiltelefoner skuffer. Danskerne foretrækker at bruge rigtige digitale kameraer frem for de indbyggede kameraer, konkluderer analysehuset IDC.
IDC har haft markedet for digitale kameraer under lup, og her er konklusionen, at mobiltelefoner med indbyggede kameraer ikke udgør den forventede trussel.
- Vi havde hørt fra branchen, at man var bekymret for kameratelefoner, fordi de ville være en trussel for digitalkameraer, men det er blevet gjort til skamme. Folk bruger dem ikke på den måde, man havde regnet med, siger analytiker Susanne Arildsen fra IDC.
Få MMS'er
Ifølge IDC blev der solgt 40 millioner mobiltelefoner med indbygget kamera i Europa i 2004.
De bruges dog kun i begrænset grad til at tage billeder med, og kun få af billederne sendes som MMS.
Rapporten fra IDC går stik imod udmeldingerne fra mobilbranchen selv, som ser et kæmpe vækstmarked i MMS'er.
Ifølge en undersøgelse fra verdens største mobilproducent, finske Nokia, er skandinaver meget interesserede i billedbeskeder - danskerne dog mindst - og næsten en ud af tre danskere vil have megapixel-kamera i deres næste mobiltelefon.
Canon størst
- Disse funktioner på mobilen er et område inden for mobilteknologien, der blandt os skandinaver har vist sig at være ekstremt populært, og brugerne viser bestemt høje forventninger om høj billedkvalitet, udtaler Sigurd Leth fra Nokia i en pressemeddelelse.
Ifølge den seneste statistik fra IT- og Telestyrelsen sendte danskerne i andet halvår af 2004 mere end otte millioner billedbeskeder, næsten en firedobling i forhold til samme periode året før.
Det skal dog sammenlignes med, at der i samme periode blev sendt over 3,5 milliarder SMS-beskeder.
Ifølge IDC er der stor teknologisk oprustning på mobilkamera-markedet, så konkurrencen øges, men den følges skarpt af de traditionelle kameraproducenter. Her er Canon størst med 15 procent af markedet, mens Kodak, Sony, HP og Olympus følger tæt efter.